Epa-lördag

Vi inviger sommarens stora fotoutställning Epa Sverige med en stor Epa-träff utanför museet. Välkommen att spana in alla häftiga åk i samband med att du kollar in den nya utställningen! Du som vill komma och visa upp din Epa och vara med i tävlingar kan anmäla dig här.

4 maj 2024
Laxholmstorget & plan 7

Klockan 11–15 kommer en mängd A-traktorer att vara på plats utanför museet. Det anordnas tävlingar i kategorierna Snyggaste epa, Bästa ljud och Raggigaste epa. På plats finns influencern Jossi Horvarth och som också utgör jury i tävlingen.

Alla som föranmält sig får också chansen att bli fotograferade med sina fordon av Benjamin Nørskov och bilderna kommer att visas i utställningen senare under våren.

Den som vill anmäla sin A-traktor eller mopedbil gör det här: https://shorturl.at/cNPX1

Om fotoutställningen Epa Sverige

Under 4 år har fotografen Benjamin Nørskov rest över stora delar av Sverige för att träffa och fotografera epa-ägare – pojkar och flickor i åldern 15 till 18 som tillåts att köra bil om den kan registreras som traktor. Epa-traktorerna (officiellt kallade A-traktorer) ger ungdomarna en unik frihet och en möjlighet att leva mer oberoende av sina föräldrar.

Epa-traktorerna blir som ett steg från barndomen till vuxenlivet. De speglar ägarens personlighet och intressen – med växlande färger, dofter och ljud precis som tonårslivet självt. Traktorerna blir ett sätt att experimentera med vuxenlivet, utan att riktigt vara där än.

Utställningen visas på plan 7 inne på museet.