Peter Holgersson

Utställningar – Dokumentärt foto

Vill du ställa ut foto hos oss? Ansök här!

Vi tar gärna emot förslag för vår utställningsverksamhet med inriktning på dokumentärfoto. Vi samarbetar brett med kulturarrangörer i Norrköping och världen över. Vi visar både kända fotografer och mindre kända.

Fotoutställningar

Vi visar fotoutställningar i våra vackra lokaler högst upp i huset på våningsplan 7. Vi har en större lokal, Sjuan 1, och en mindre lokal, Sjuan 2.

Tips! Du kan även söka till vår årliga Dokfotosalong. Observera att ansökningar till Dokfotosalongen inte ska skickas in via formuläret på den här sidan.

Så ansöker du

Observera att vi endast tar emot utställningsförslag via formuläret längst ner på den här sidan. Vi tar inte emot utställningsförslag via mail eller telefon och vi har inte möjlighet att träffa alla som ansöker personligen. Vi tar emot ca 100 utställningsförslag varje år och endast ett fåtal av dessa ställs ut. Utställningsplanen är oftast fylld minst ett år i förväg.

Vi tittar på inkomna förslag två gånger om året. Sista ansökningsdatum inför nästa bedömningstillfälle är 6 maj 2024. Vi kontaktar alla sökande efter ansökningstidens slut.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vanliga frågor

Hur ansöker jag om att ställa ut hos er?

Du ansöker via formuläret längst ner på den här sidan. Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot ansökningar på andra sätt.

Jag har fysiskt material som jag vill bifoga min ansökan. Hur funkar det?

I första hand vill vi ha allt material digitalt, men vill du skicka in fysiskt material såsom fotoböcker, kataloger etc. som komplement till din ansökan via formuläret tar vi emot det. Observera att vi inte har möjlighet att returnera insänt material.

Skicka fysiskt material till: Arbetets museum, Laxholmen, 602 21 Norrköping. Ange ”Fotoutställning” på paketet.

Hur bedömer ni ansökningarna?

Ett grundkrav för att vi ska kunna visa utställningen hos oss är att ämnet stämmer överens med vår värdegrund och verksamhetsinriktning. Du kan läsa mer om Arbetets museums verksamhet på sidan Om oss. Likaså är det viktigt att utställningen är finansierad och klar. Vi tar enbart emot förslag på färdiga utställningar och har inte möjlighet att producera utställningar.

Vi tar även hänsyn till:

• om utställningen har en dokumentär karaktär

• storlek på utställning/antal bilder

• bildernas kvalitet och montering

• om utställningen kompletterar övriga utställningar som visas i huset

Vad händer efter att jag har ansökt?

Vi kontaktar alla sökande efter ansökningstidens slut. Om vi är intresserade av att ställa ut ditt förslag så kontaktar vi dig för mer information och ett fortsatt samtal. Kontakten betyder inte automatiskt att vi kommer att visa din utställning.

Om vi visar din utställning betalar vi ut utställningsersättning enligt MU-avtal.

Hur långt i förväg bokar ni en utställning?

Fotoutställningar bokas minst 6 månader innan utställningsperioden börjar. Dock är utställningsplanen ofta fylld minst 1 år fram i tiden.

Vad krävs av mig som utställande fotograf?

Fotografen ansvarar själv för att producera sin utställning. Vi bistår gärna med tips och råd. I fall då utställningar nyproduceras så kan Arbetets museum vara behjälpliga i urvalet av bilder.

Fotografen kommer i samråd med vår personal leverera texter, pressbilder och annat material till marknadsföring och utställningsproduktion. Närvaro under pressvisning, invigning samt andra aktiviteter krävs också.

Ansökan om att ställa ut foto

Ansökan om att ställa ut foto på arbetets museum

Digitalt Material

Här kan du ange externa länkar till exempelvis hemsida, digitalt material eller annan dokumentation som beskriver ditt utställningsförslag. (Frivilligt)

Anmäl foton

Max filstorlek för individuella foton är 2MB.