Barn, källkritik och världens starkaste björn

Välkommen att lyssna på ett spännande panelsamtal när museets demokratisatsning för barn invigs! Efter samtalet blir det mingel och lunchwrap i utställningen.

26 mars 2024

Barn och unga blir mer och mer digitala. Det medför att de i allt yngre åldrar kan utsättas för informationspåverkan och behöver förstå källors ursprung. Men hur pratar man med barn om källkritik? Hur når man fram till dem med ett tråkigt budskap när det finns så mycket kul klipp att kolla på? Och hur kan vi samverka för att nå ut till både barn och vårdnadshavare?

Detta är några av frågorna som kommer att diskuteras på Arbetets museum i anslutning till invigningen av utställningen Bamses källspanare.

Invigningsprogram

Kl 11–12 Panelsamtal
Medverkande:
Jack Werner – journalist och expert på källkritik
Charlotta Borelius – utvecklingschef och chefredaktör på Bamseredaktionen
Johanna Hagelin – bibliotekschef i Motala kommun.
Marie Dahllöf – generalsekreterare Postkodsstiftelsen

Kl 12 Mingel i utställningen
Bekanta dig med utställningen Bamses källspanare och hjälp till att lösa mysteriet om vem som sprider falska rykten om Bamse. Vi bjuder på en lunchwrap.

OBS! Obligatorisk föranmälan senast fredag 22 mars här: http://tinyurl.com/3v4ckkhu

Läs mer om utställningen Bamses källspanare här: Bamses Källspanare | Arbetets museum