En posterutställning om källkritik för vuxna
Arbetets museum har satt fokus på demokratifrågor sedan starten 1991. Posterutställningen Välkommen in! är baserad på vandringsutställningen Välkommen in – Demokrati för vuxna. Båda utställningarna är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. I arbetet sätter vi fokus på att öka vår systemförståelse, tilliten till samhället och människors kunskap att identifiera vinklade budskap för att själva kunna förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök.
Välkommen in! – Demokrati för vuxna
Välkommen in! – Posterversionen är en utställning som riktar sig till människor i och utanför arbetslivet. Här kliver du rakt in i den verklighet vuxna befinner sig i. På en arbetsplats och i ett hem får du ta del av hur våra invanda beteendemönster påverkar oss när vi tar in och delar information. När vi utsätts för påverkansförsök blir vi ofta triggade. Med ökad kunskap om hur vi fungerar, kan vi bli mer medvetna internetanvändare och bättre källor för varandra.
Turnéinfo
4 poster 50×70 cm och 1 bokmärke 15,5×5,4 cm. Trycks upp av mottagaren. Mottagaren står för tryckkostnaden.
5 poster i A3-format anpassade för att skrivas ut av mottagaren.
8 samtalskort med information och öppna frågor, anpassade för att skrivas ut av mottagaren.
KOSTNAD 10 000 kronor för att visa utställningen under hela valåret 2026, enligt avtal.
Bokning
Har du frågor om våra demokratiutställningar? Kontakta demokratiturne@arbetetsmuseum.se
Utställningen är framtagen av Arbetets museum i samarbete med Biblioteksutveckling Östergötland
Detaljer från utställningen





Fotograf Ristenstrand
Fotografi har en sällsam egenskap att på samma gång vara förankrad både till en verklig och fiktiv värld. Det kommer jag aldrig sluta fascineras av och jag jobbar medvetet med detta grepp, att ständigt röra mig mellan det dokumentära och det fiktiva.
Charlotta Hammar
Var finns mitt närmsta skyddsrum? Vad händer om krisen kommer och de 65 000 skyddsrum som finns i Sverige inte är i tillräckligt bra skick att användas? Vad anses vara skyddsvärt och till vilket pris? Vad behöver vi bunkra hemma vid en kris? Vad är en människas behov?
Charlotta Hammar djupdyker rakt ner i de högst brännande frågorna kring samhällsskydd och beredskap, både ur ett samhälleligt och individuellt perspektiv. I en stor samlingsutställning får vi ta del av flera olika projekt där mänskligheten tvingas möta tankar kring framtida hot med fördjupning i skyddsrummet som företeelse samt miljökatastrofer. Frågorna som tar sin utgångspunkt i det vardagliga livet och hur det påverkas av känslan av att allt kanske inte kommer att ordna sig. Hon tänjer den dokumentära idévärlden tekniskt där hennes starka färgval lämnar betraktaren hängandes någonstans mellan verklighet och fiktion.
I utställningen visas verk ifrån serierna; Unsheltered Island, Sökandet efter skyddsrum på Styrsö, All Shelters are Marked With a Sign, Inventering, Duck and cover, Wrapped kid samt ett ljudverk ”God natt, världen / Good Night, world” (där ett barn läser upp broschyren Om krisen eller kriget kommer på svenska och engelska).

Om Charlotta Hammar
Charlotta Hammar (1982) är född i Värmland men bor och verkar numera på ön Styrsö utanför Göteborg. Charlotta är en prisad fotograf och konstnär som arbetar med frågor som tar sin utgångspunkt i det vardagliga livet med koppling till frågeställningar som berör kris, krishantering, olika typer av mentala och konkreta skydd och människans psykologiska försvar. Hon tar upp den kollektiva rädslan för existentiell utplåning av människan som art och hur den rädslan kan se ut.
En viktig inspirationskälla och referens är broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” från 2018 som delades ut till alla hushåll i landet. År 2024 fick Charlotta Hammar Arbetets museums dokumentärfotopris.
Martha Ossowska Persson
Detaljer från utställningen






Välkommen till Jävla k*kdator – en fotoutställning som ger röst åt de frustrerande och försvårande delarna i en alltmer digital arbetsvardag. Utställningen baseras på ett insamlat material med personliga berättelser från fackföreningen Unionens medlemmar.
Här möter du historier om digitala haverier, borttappade lösenord, känslan av övervakning, ologiska manualer, ännu ett omöjligt system att lära sig och känslan av psykbryt när timmar ägnas åt att lösa teknikstrul. Berättelserna varvas med fotografier av den prisbelönta bildjournalisten Daniel Nilsson.
Projektet är ett samarbete mellan Unionen och Arbetets museum.
”Det är lätt att se IT som ett ’det’ snarare än ett ’vi’. Men bakom systemen finns människor som också sliter – ofta i det tysta – för att få den digitala vardagen att fungera.”
Man, 32 år
”Jag bad till slut om ursäkt för att jag verkligen inte kan teknik,
Kvinna, 49 år
jag är bemanningsplanerare, och det ingår oftast inte i mitt jobb att felsöka datorer (även om det ibland känns som det primärt är det jag sysslar med).”
Detaljer från utställningen



Daniel Nilsson
Om Daniel Nilsson

Daniel Nilsson (f. 1978) är bildjournalist bosatt i Malmö. Han arbetar främst för dagstidningar och magasin och hans bilder kännetecknas ofta av tydliga inslag av underfundig humor och vardagsrealism.
Nilsson är flerfaldigt prisbelönt i Sverige och internationellt för sina bilder och reportage. Hans projekt ”Hemmakontor”, som skildrade ett förändrat arbetsliv i kölvattnet av Covid-19-pandemin, utsågs till Årets Vardagslivsreportage 2021 i Årets bild. År 2022 tilldelades Nilsson även det prestigefyllda Lars Tunbjörkpriset för projektet. ”Hemmakontor” visades på Arbetets museum under 2023.
Foto: Emil Malmborg
Har du en egen berättelse?
Under utställningsperioden samlar vi in fler berättelser om teknikstrul från hela landet – bidra gärna med dina erfarenheter via formuläret nedan! Du behöver inte vara medlem i en fackförening för att kunna bidra.
”Jag träffade grisar första gången 2019 och tyckte att de var väldigt fascinerande. Inte lika något annat djur jag hade mött. De var så stora, med mänskliga ljud och observanta ögon. Men det är också det svåraste jag har fotograferat.”
Julia Lindemalm
I Julia Lindemalms bildvärld är djuren i fokus. Genom sina möten med djur riktar hon blicken mot människan och vårt förhållande till naturen. Hon synliggör hur våra försök att kontrollera det vilda inskränker djurens liv såväl som våra egna. ”De andra” är den första utställningen som tar ett helhetsgrepp om Julia Lindemalms konstnärskap. Här visas bilder från tidigare projekt, där djurparker i Europa, tigerägare i USA och svenska katter skildras.
Den största delen av utställningen vigs åt hennes senaste arbete Schwein, där betraktaren får träda in i grisens värld. Det är en kärleksförklaring till ett annat väsen, en studie av moderskap och njutning och samtidigt en skildring av den moderna djurindustrins brutalitet.
Utställningen samlar Julias konstnärskap med ett 70-tal fotografier, tre nya videoverk samt en nyproducerad videoinstallation. Till utställningen hör en katalog med en längre intervju med Julia Lindemalm. Katalogen innehåller även fragment ifrån resor och utdrag ur en processdagbok. Materialet varvas med nyskrivna dikter av den svenska poeten Agnes Gerner.
”Längtar lera, längtar
Uppblött jord
Full av regn som om den
Legat
på rygg med munnen
öppen
i september
Längtan fastklibbad i hjärnan,
Ett begär som vägrat
Avlas bort
Att söka svalka,
Att känna kylan stelna över huden
Spricka under solen som
Dikt ur SUS av Agnes Gerner
En lycklig mun”
Utställningen ”De andra” är producerad av Dunkers kulturhus. Curator för utställningen är den finske konstnären Aapo Huhta tillsammans med Dunkers kulturhus Axel Swanstein och Alexandra Lige Berglund.

Om Julia Lindemalm
Julia Lindemalm (född 1984) är en fotograf och konstnär, verksam i Malmö. Hon har gett ut två fotoböcker, Katt People (2017) och Zoo World (2018), och haft flera soloutställningar på bl.a. Galleri Kontrast i Stockholm, Arbetets museum i Norrköping och Abecita konstmuseum i Borås.
Julia Lindemalms fotografier präglas av en melankoli och subtil humor som bland annat belönat henne med det första Lars Tunbjörk-priset 2016 och Arbetets museums dokumentärfotopris 2023. Utställningen kombinerar hennes fem senaste projekt och blir hennes största hittills.
Anna Wahlgren
Detaljer från utställningen




Från Orust i väst till Vaxholm i öst, från Skellefteå i norr till Limhamn i söder – 32 fotografer från hela landet visar sammanlagt 128 bilder på temat ”När folket sover”.
Om Arbetets museums Dokfotosalong
Alla har en berättelse som är värd att berätta. Genom Dokfotosalongen vill Arbetets museum uppmärksamma den dokumentära bilden och erbjuda en plattform för alla, oavsett om du är professionell fotograf eller amatör.
De bidrag som går vidare till salongen väljs ut av en jury bestående av representanter från Arbetets museum samt inbjudna experter. Bidragen är anonymiserade när juryn gör sitt urval.
Årets tema
”När folket sover” blir temat för Dokfotosalong 2025. Som vanligt är det besökare till förra årets Dokfotosalong som fått lämna förslag på tema. Temat valdes ut bland ca 80 inkomna förslag.
”Ja, vad händer egentligen när folket sover? Vad pågår när vi blundar och inte ser? Vi lever i en tid då vi ständigt vaknar upp till en värld i förändring – hur kommer morgondagen se ut? Temat för också tankarna till allt arbete som sker i det dolda, på natten eller på dagen, det omätbara, maskineriet som håller vårt samhälle flytande. Temat öppnar onekligen upp för många spännade tolkningar och vi ser fram emot att ta del av alla ansökningar som kommer in. ”
Josefine Höijer, intendent för Dokfotosalong 2025
Tre stipendiater utses
Under utställningens visningsperiod utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild/serie, Juryns pris för bästa bild/serie utifrån temat och Publikens pris för bästa bild/serie.
Årets jury
- Meli Petersson Ellafi, fotograf, vinnare av Arbetets museums Dokumentärfotopris 2024
- Petter Engman, fotograf, Västerbottens museum
- Johanna Haverlind, utställningschef och juryns ordförande, Arbetets museum
Frågor om salongen? hör av dig till foto@arbetetsmuseum.se.
Årets deltagare är:
- Anna Ellen Hamlet, Henån
- Anna Lindberg, Farsta
- Annika Eriksdotter, Skoghall
- Baseba Yemane, Hässelby
- Björn Nilsson, Stockholm
- Çağdaş Öztekin, Stockholm
- Daniel Widarsson Norbeck, Göteborg
- Helena Hjälmefjord, Laholm
- Hendrik Zeitler, Angered
- Jesper Frisk, Hägersten
- Joakim Roos, Göteborg
- Johan Jehlbo, Stehag
- Johan Rönnow, Limhamn
- John Kimmich, Stockholm
- Krister Hägglund, Skellefteå
- Lars Dahlström, Insjön
- Lina Gustavsson, Eskilstuna
- Magnus Wahman, Örebro
- Maria Mäki, Kvissleby
- Markus Naarttijärvi, Obbola
- Martin Kull, Vaxholm
- Nathalie Bilan, Göteborg
- Olivia Morris Andersén, Stockholm
- Paul Wennerholm, Göteborg
- Renée Allison, Skänninge
- Sanna Sjöswärd, Stockholm
- Srecko Rijetkovic, Stockholm
- Stefan Nilsson, Kalvsvik
- Stefan Wulff, Malmö
- Tomas Holmqvist, Vällingby
- Troy Enekvist, Uppsala
- Ulf Rehnholm, Eskilstuna
EWK gjorde många satirteckningar om fackliga konflikter. Han använde symbolik som att dela en brödkaka rättvist och att vara en lagspelare för att visa fackens ambitioner att hitta solidariska lösningar. Arbetare tecknades med allvarlig min och skyddshjälmar, medan arbetsgivare ofta hade glasögon och kostym.
Strejker var vanligare under det sena 1800- och tidiga 1900-talet, med Storstrejken år 1909 som ett känt exempel. Men även våren 2025 har det varslats om strejk från flera håll.
Vi kan ju bara undra hur EWK hade tolkat årets avtalsrörelse.
Om Ewert Karlsson

Ewert Karlsson (1918-2004), känd under signaturen EWK, föddes i torpet Rävbrinken utanför Söderköping. Han är Sveriges genom tiderna mest kända politiska illustratör. Han inledde yrkeslivet som lantbrukare men blev snart upptäckt som den skickliga tecknare han var. 1951 slog hans dröm in och flytten gick till Stockholm där han inledde en karriär som yrkestecknare.
Esse Jansson, Norrtälje
Detaljer från utställningen




Grupper som vill besöka utställningen behöver förboka sitt besök. För alla andra är det bara att titta in. Tänk på att barn alltid behöver ha en vuxen med sig i utställningarna. Vid bokade visningar på vardagar är utställningen stängd för allmänheten.
”Färre än hälften av gymnasieeleverna väljer yrkesprogram, trots att många branscher ropar efter kompetens. Denna mismatch på arbetsmarknaden gör kompetensförsörjningen till en av vår tids största utmaningar. Med Jobbcirkus vill vi bidra till att lösa pusslet.”
Niklas Cserhalmi, museichef på Arbetets museum
Upplev Jobbcirkus
Jobbcirkus är en utställning att uppleva! Att prova på och utforska på olika sätt. På ett lekfullt sätt ger utställningen en klarare bild av hur framtiden kan se ut och hur yrkesdrömmar kan bli verklighet.
Gör dig redo att bredda dina perspektiv!
Ett besök i Jobbcirkus bjuder in till en interaktiv resa. En resa som kan hjälpa dig som besöker den att förstå dig själv och vilka normer och värderingar som påverkar dina och andras val. Hur matchar dessa val sedan arbetsmarknaden? Vad utbildar sig ungdomar till och var finns egentligen jobben? Utställningen låter dig upptäcka många yrken och branscher. Flera kommer vara jobb du inte kände till sedan tidigare men kanske kan det vara en yrkesroll i vilken du kan se dig själv i framtiden. Längst in i utställningen finns Jobblabbet där båda yngre och äldre besökare kan testa vad just de har för förmågor och matcha dem med olika yrken.
Skolgrupp? Läs mer här:
Vid gruppbesök vänder sig guidade visningar i första hand till sjunde-, åttonde- och niondeklassare som står inför gymnasievalet, men även yngre och äldre elever har stor nytta av ett besök. Genom workshops får de fundera över framtiden i en inspirerande miljö. När eleverna lämnar utställningen är vårt mål att de ska ha med sig nya idéer och konkreta verktyg för att kunna göra medvetna val.
”Det känns fantastiskt att få skapa en inspirerande och rolig miljö där unga får verktyg att navigera sina framtidsdrömmar utan prestationskrav. Gymnasievalet kan vara stressigt nog.”
Christine Mars, museipedagog på Arbetets museum
Vill du som företag vara med och utveckla Jobbcirkus?
Vi vill gärna samarbeta med näringslivet och tillsammans utveckla Jobbcirkus. Är du intresserad av att just ditt företag/organisation kan bli en del av Jobbcirkus? Kontakta utstallning@arbetetsmuseum.se för mer information.
Organisationer/företag i samverkan
Störst Ansvar: Region Östergötland, IF Metall, Kommunal, Siemens Energy, Curt Nicolin Gymnasiet (CNG)
Stort ansvar: Väderstad, Holmen Paper, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), Svenskt Näringsliv
Vill du bygga ett eget Jobbcirkus?
Förutom den nya utställningen på Arbetets museum visas Jobbcirkus även permanent i Eskilstuna, Ljungby och Köping. Är du intresserad av att bygga ett eget Jobbcirkus i din stad eller region? Kontakta utstallning@arbetetsmuseum.se för mer information.
Detaljer från utställningen





”Ufo-arkivet har helt klart väckt något hos oss på museet. Vi fångades av sökandet efter fakta och passionen hos människorna som arbetar där”
Johanna Haverlind, utställningschef
Fenomenet, filmen och världens största ufo-arkiv
Allt började med ett arkiv i en källarlokal. Ett verklighetens Arkiv X som blev startskottet för en storslagen svensk äventyrsfilm. Ufo-arkivet – eller Archives for the Unexplained (AFU), som det egentligen heter – grundades i Södertälje år 1973 och flyttade till Norrköping 1979. I dag samlar arkivet omkring 75 000 rapporter om ufo-observationer från världens alla hörn.
Skolgrupp? Läs mer om hur ni bokar ett besök här:
Utställningen ”UFO Norrköping” är skapad av Arbetets museum i samarbete med Archives for the Unexplained och filmkollektivet Crazy Pictures i Norrköping. Crazy Pictures ligger bakom den uppmärksammade filmen ”UFO Sweden”, som inspirerats av arkivet.
Mystik, nostalgi och Norrköping
Precis som i UFO Sweden spelar Norrköping en viktig roll i utställningen. Här kan du utforska ufo-observationer från trakten och titta närmare på rekvisita och bortklippta scener från filmen. Du får lära känna personerna bakom arkivet och veta mer om hur arbetet med att kritiskt granska UFO-rapporter går till. Allt varvat med en stor dos av nostalgi och mystik.
Om Archives for the Unexplained

I 16 olika lokaler, de flesta i källarutrymmen, i utkanten av Norrköping ligger stiftelsen Archives for the Unexplained (”Arkivet för det oförklarade”), som enligt dem själva är världens största specialiserade ufo-arkiv.
Arkivet omfattar bibliotek med 4 000 hyllmeter med 37 000 titlar och 75 000 originalrapporter om ufo-observationer, cirka en miljon tidningsklipp, 500 rullband och 10 000-tals foton och illustrationer.
Här finns också den nationella föreningen UFO-Sveriges rapportcentral, dit allmänheten kan ringa in observationer av okända fenomen på himlen. Hit inkommer omkring 200–300 rapporter varje år.
Källa: Stiftelsen Archives for the Unexplained (AFU)
Arbetets museum
Om Crazy Pictures

Norrköpingsbaserade Crazy Pictures är ”filmkollektivet med en förkärlek för omöjliga projekt”, som de själva beskriver det. Kollektivet träffades på gymnasiet och blev snabbt en självklar konstellation då de insåg att de delade samma dröm – att få skapa film. År 2008, direkt efter studenten, startade kvintetten det företag som idag är Crazy Pictures.
Kollektivets framgång startade på YouTube där de med kortfilmsserien ”Poesi för fiskar” blev en av Sveriges största Youtubekanaler. Gruppens första långfilm ”Den blomstertid nu kommer” släpptes 2018. Filmen fick 110 000 biobesök i Sverige och har nu sålts till över 100 länder.
”UFO Sweden” är Crazy Pictures senaste långfilm och trefaldigt guldbaggenominerad. Den har hittills sålts till över 80 länder.
Crazy Pictures
Detaljer från utställningen














Foto/video: Fotograf Ristenstrand
Det är bara förskolor och andra grupper som behöver förboka sitt besök. För alla andra är det bara att titta in.
Av med skorna och kliv in – äventyret kan börja! Smyg in i Magasinet och lyssna på ljud som försvunnit eller förändrats. Upptäck skogens skrymslen och vrår eller kryp långt in i den mörka gruvgången och hör berget prata. Ta tåget vidare till textilmaskinen som spottar ur sig kläder och göm er i en stor skjorta. Eller varför inte lasta båten full med varor och korsa världshaven. Skepp ohoj! Med på upptäcktsfärden finns kloka UppfinnarJohanna.
Med Lilla Arbetets vill vi väcka nyfikenhet för arbetets och industrins historia i Sverige. Vi vill också berätta om alla spännande arbetslivsmuseer som finns runt om i landet. Kanske finns det ett guldkorn precis där du bor?
Video: Mårten Mellberg
Bra att veta
Var?
Plan 1, längst ner i museet
För vem?
För barn upp till ca 6 år tillsammans med vuxen
Vad kostar det?
Gratis, precis som övriga museet.
Övrigt
- Barnvagnar får inte medtagas i utställningen, men barnvagnsparkering finns precis intill.
- Ingen mat eller dryck får förtäras i utställningen. Precis utanför utställningen finns matsäcksrum och mikrovågsugnar, garderob, toaletter och skötbord.
- Hela utställningen är skofri och under det kallare halvåret kan det bli kallt på golvet. Ta gärna med er tjockare strumpor eller innetofflor.
- Handsprit finns i utställningen och på toaletterna direkt utanför. Måna om varandra – stanna hemma om du känner dig sjuk.
- Lilla Arbetets stänger 16.30, en halvtimme innan övriga museet.
Detaljer från utställningen









Foto: Peter Holgersson
Illustration: Lovisa Lesse/Anders Ristenstrand
För nyfikna unga besökare
Ta klassrummet till arbetets museums utställningar
Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!
Välkommen till Digitopia – en resa in i den digitala tidsåldern
Digitopia är en tankeväckande och interaktiv utställning som tar avstamp i industrialiseringens början och djupdyker in i dagens hyperdigitala vardag. Här får du utforska hur ny teknik formar våra jobb, våra relationer, vår omsorg – och våra rättigheter.
Hur vill du att framtiden ska se ut?
Vad betyder digitaliseringen för demokratin?
Och hur kan du själv påverka utvecklingen?
Fyra teman – oändliga frågor
Utställningen är uppdelad i fyra teman: arbete, vardagsliv, vård och övervakning. Det är områden där digital teknik både förenklar och ställer nya krav.
- Vad händer med jobben när robotar och AI gör allt mer?
- Hur mycket av ditt privatliv är du villig att dela med dig av?
- Är övervakning en trygghet eller ett hot?
- Vem tjänar på den nya tekniken – och på vems bekostnad?
Digitopia är inte bara en utställning – det är en plats för samtal, insikt och framtidstro. Välkommen att utforska, ifrågasätta och föreställa dig morgondagens värld.
Det här finns också i Digitopia:

Kärlek! – från svängom till svajp
18 maj 2025–17 maj 2026
Missa inte vår nya utställning med människors egna röster om dejting förr och nu: ”Kärlek! – Från svängom till svajp”. Du hittar den en bit in i Digitopia.
Ta plats i Noden!
Har du en utställningsidé med kopplingar till ny teknik? Då finns det möjlighet att ställa ut i Noden. Skriv till oss och presentera din utställningsidé!
Digitopia är en uppföljare till utställningarna Industriland (invigdes 2007) och Framtidsland (vinnare av Årets utställning 2014). Utställningen är producerad av Arbetets museum med finansiering av bland andra forskningsrådet Forte/Svenska ESF-rådet samt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Detaljer från Digitopia





