Kommande utställningar

Dokumentärfotosalong

Ansökan öppnar 2 mars!

Den 2 mars 2020 öppnar ansökan till årets Dokumentärfotosalong! Temat i år är ”Kaos”. Länk till ansökningssidan
Dokumentärfotosalongen är Arbetets museums årliga satsning på dokumentärfoto. Både professionella fotografer och amatörer från hela Sverige är välkomna att ansöka om att ställa ut i salongen. Nytt för i år är att vi flyttar fram ansökningsperioden en månad och vi förlänger även utställningsperioden.
Varje år väljs ett nytt tema som ansökande fotografer kan tolka fritt. Precis som tidigare år valdes temat ut bland förslag från museets besökare under Kulturnatten.
”Det kommer minst sagt att bli spännande att se hur årets tema tolkas av fotograferna. Kaos kan tolkas på så många olika sätt, både negativt och positivt.” 
Sara Grevlund, intendent på Arbetets museum
Genom Dokumentärfotosalongen vill Arbetets museum uppmärksamma det dokumentära fotografiet och erbjuda en arena för såväl amatörer som etablerade fotografer att dela med sig av sina berättelser. De antagna fotografierna kommer att ställas ut i Dokumentärfotosalong 2020 på Arbetets museum under perioden 5 september 2020–10 januari 2021.
Under visningen av utställningen utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild, Juryns pris för bästa bild utifrån temat och Publikens pris för bästa bild. Stipendiet offentliggörs och delas ut under evenemanget Dokfotodagen på Arbetets museum, som i år går av stapeln den 17 oktober. Under Dokfotodagen delar vi även ut det prestigefyllda Dokumentärfotopriset och avslöjar temat för kommande års fotosalong.

Ansökan

Ansökan är öppen på Arbetets museums hemsida 2 mars–3 maj 2020. Ansökan kostar 250 kr och varje sökande kan skicka in 3–5 bilder. Länk till ansökningssidan

Årets jury är:

Johanna Haverlind, utställningschef, Arbetets museum Eva Dahlman, fotohistoriker och etnolog, Centrum för fotografi Ulf Lundin, fotograf
Foto bildgalleri: Vinnarbilderna i Dokumentärfotosalong 2019. 60+ bild 2 av Karin Thoring, Abiturientbal 2 av Mats Gustafsson och Framtiden flyttar in – när stöd och vänskap kan återfinnas i en robothund #5 av Anna Björkegren.  

Möt blicken

En blick för förändring

I utställningen får vi möta fotograf Emilia Bergmark-Jiménez blick. En närvarande blick som genom det analoga fotografiet kastar sig mellan det kommersiella, konstnärliga och dokumentära. En målmedveten blick som försöker bana en ny väg inom reklamvärldens annars putsade, digitala och retuscherade verklighet. En verklighet i stort behov av förändring. ”Jag har alltid vetat att jag vill något mer än att bara ta perfekta reklambilder. Ändå är det inom reklamen, det kommersiella fotografiet som jag har hittat yrkesglädje och meningsfullhet. Mellan att jobba som frilansfotograf och att arbeta idealistiskt med min övertygelse om att fotografi kan förändra. Någonstans i det styrda, i de givna förutsättningarna har min kreativitet blommat ut.” – Emilia Bergmark- Jiménez Under sina tio år som kommersiell fotograf har Bergmark-Jiménez genomgående jobbat och kämpat för att människor som normalt inte syns i reklambilden får ta plats där. En kamp som handlar om att, men mänsklig värme, utmana strukturer och berätta historier som erbjuder en annan bild av verkligheten.

Om fotografen

Fotograf Emilia Bergmark- Jiménez. (Född 1982 i Stockholm). Utbildad vid Fotoskolan i Gamleby och Högskolan för fotografi i Göteborg. Emilia är verksam som reklamfotograf med fokus på mångfald och representation, i Sverige och internationellt. Vid sidan av sin kommersiella verksamhet arbetar Emilia med egna konstnärliga projekt.

Projektet Bredda bilden

I utställningen syns också det enskilda projektet Bredda bilden, ett samarbete mellan Emilia Bergmark-Jiménez och Teknikföretagen. Projektet syftar till att ge en vidgad bild av teknikindustrin och synliggöra kvinnor inom branschen. Satsningen består av en bildbank med närmare 200 bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik. Genom att lyfta fram förebilder vill Teknikföretagen komplettera bilden av vem som jobbar med teknik och få fler kvinnor att söka sig till branschen och till teknikutbildningarna. ”Att Teknikföretagen har gett mig förtroendet att gå hela vägen och skapa en hel bildbank är det som gör samarbetet unikt. Det är varken polerat eller iscensatt utan situationerna är på riktigt. Sedan är det ett tillfälle att nå väldigt många i en mansdominerad bransch, det ger projektet tyngd och visar att Teknikföretagen tar frågan på allvar.” – Emilia Bergmark-Jiménez Bilderna kan användas fritt av alla som vill bidra till att bredda bilden av teknikindustrin. https://breddabilden.teknikforetagen.se/ I sociala medier: #breddabilden

Swedish Blue I

En skildring av det anonyma Sverige

När det framgångsrika ska skildras handlar det om livet innanför tullarna. När problemen lyfts handlar det om förorterna. Resten av vårt land verkar tillhöra en avlägsen historia. En bortglömd radioskugga utan röst. Ändå är det i detta bortglömda Sverige den största delen av landets befolkning lever. Fotokonstnären Thomas H Johnsson har rest genom landet för att undersöka det anonyma Sverige.
Men SWEDISH BLUE I är varken glesbygdspolitik eller en objektiv heltäckande geografisk skildring. Fotografierna gestaltar mer ett personligt och känslomässigt tillstånd – en tidsmarkör – med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och hem.
”Jag tror på att skildra det jag själv har en relation till. Hem är kanske den viktigaste aspekten för människans mentala överlevnad. Och det är där SWEDISH BLUE I tar avstamp.” – Thomas H Johnsson
Johnsson arbetar med analog Hasselbladskamera. Med lätt ljusskadad negativ färgfilm, skapar han fotografier med ett säreget och motsägelsefullt visuellt uttryck, som uppmanar till ifrågasättande av verklighetsbegreppets objektiva ställning. Allting är inte vad det först ser ut att vara.
Om Fotografen Thomas H Johnsson (f. 1972, Landskrona, Sverige) är en fotokonstnär som har ställt ut nationellt och internationellt. Han skriver om kultur i dagspress. Och var konstnärlig ledare för Landskrona Foto Festival från start till och med 2015. Johnsson har publicerat fem böcker och producerat flertalet utställningar samt producerat dokumentärfilmer som har visats, till exempel, på Göteborgs internationella filmfestival och på Sveriges Television. Han har belönats med flera utmärkelser och 2018 mottog han KW Gullers-priset ”för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område” av Nordiska museet i Stockholm. 2015 bosatte han sig på den skånska landsbygden där han nu har sin bas från vilken han arbetar.
Foto porträtt: Martin Bogren