”Bilden är omedelbar, det går inte att värja sig för den. Däri ligger dess stora vådlighet, men också dess potential som verktyg för politisk förändring. Vi tecknare som medverkar i uppropet har tagit den makten i egna händer.”

Karin Z. Sunvisson, satirtecknare och initiativtagare till Tecknaruppropet

Under namnet MOMENT 2022 publicerades tecknaruppropet i Aftonbladet i april samma år. Då hade 71 tecknare anslutit. I dag har över 200 tecknare skrivit under uppropet och bidragit med sina bilder på ämnet. Ett urval ur denna unika bildskatt visas nu på Arbetets museum, som i många år arbetat med att främja satirteckningens roll i det offentliga samtalet.

I utställningen finns en stor bredd av svenska tecknare representerade, bland dem några av våra mest folkkära. Tillsammans ger de sina perspektiv på frågan om den svenska alliansfriheten, Nato och kärnvapen på svensk mark. Resultatet är ett oförglömligt samtidsdokument fullt av vanvördig humor och djupaste allvar.

”Genom utställningen Nato på allas läppar delar Tecknaruppropet och Arbetets museum med sig av kunskapen om att bild är makt, att tecknad satir har betydelse i förändringsprocesser och att satir är en säkerhetsventil för ett öppet och demokratiskt samhälle.”

Niklas Cserhalmi, museichef

Om Tecknaruppropet


Tecknaruppropet startade 2022 och är idag en ideell förening som ger ut satirtidningen LARM. De har publicerat boken Tecknaruppropet mot kärnvapen och Nato (idag slutsåld) och även visat ett flertal utställningar om ämnet. I november 2023 startade Tecknaruppropet initiativet Bildbank för Palestina.

Love Antell

Detaljer från utställningen

”Det är någonting speciellt över att vara ung och begränsningarna som finns i det. Du kan en massa saker, men så finns det lagar och regler som stoppar dig från att använda dina kunskaper. En epa-traktor symboliserar mycket av det. Det är en bil, men inte riktigt.”

Benjamin Nørskov, i intervju med Svenska Fotografers Förbund SFF

I Sverige nyttjar tonårspojkar och flickor i åldern 15 till 18 år en svensk lag, som tillåter dem att köra bil om den kan registreras som traktor. Epa-traktorerna (officiellt kallade A-traktorer) ger ungdomarna en unik frihet och en möjlighet att leva mer oberoende av sina föräldrar. 

Epa-traktorerna blir som ett steg från barndomen till vuxenlivet. De speglar ägarens personlighet och intressen – med växlande färger, dofter och ljud precis som tonårslivet självt. Traktorerna blir ett sätt att experimentera med vuxenlivet, utan att riktigt vara där än.  

”Man ser verkligen kopplingen mellan den unge personen och fordonet. Det är deras tonårsrum på hjul”

Benjamin Nørskov, i intervju med SVT Nyheter Väst

I varje porträtt möter vi en ung människa och får en glimt av deras individuella berättelse. Mellan porträtten uppstår också en gemensam berättelse om en ungdomskultur, om en generation och om ett land. Dokumentationen är ett sätt att skildra tonåringarna och den fysiska manifestationen av epa-livet som det ser ut idag, men är också ett arkiv och en tidskapsel för kommande generationer. 

Under 4 år har fotografen Benjamin Nørskov rest över stora delar av Sverige för att träffa och fotografera epa-ägare. Nørskovs sätt att gestalta ungdomarna vittnar om den respekt han har för dem och var de befinner sig i livet. Vi möter dem i ögonhöjd och får lov att kliva in i en värld vi annars är avskurna från. Följetongen öppnar på så sätt upp ett rum för dialog och större ömsesidig förståelse i vår samtid.  

EPA Sverige invigs på Arbetets museum lördagen den 4 maj och visas till och med 1 september 2024.

Porträttbild av fotograf Benjamin Nørskov.

Om Benjamin Nørskov

Benjamin Nørskov föddes 1992 i Småland. När han var 9 år flyttade han till Danmark, där han senare tog en kandidatexamen i fotojournalistik vid Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX. 2018 fick han utmärkelsen ”Award of Excellence” i CPOY, som är världsmästerskapet för fotojournaliststuderande. I dag bor han i Århus och arbetar som fotojournalist.

Sigrid Ellesø Nielsen

Detaljer från utställningen

En berättelse om frihet om kärlek och om de som försöker hindra den. Kanske av rädsla för den.

Befrielsen är en unik utställning då den berättar om ett Könsbyte som förstördes 1983 och ett som
fyrtio år senare visar att vi kommit längre tillsammans. De mänskliga rättigheterna att få välja vem
man är och hur man vill leva har ökat. Möjligheten att kritisera och gå utöver de könsfängelser som
fångar oss har ökat. Men visst finns motstånd. Visst finns hat. Men framförallt finns människor som slåss för att friheten ska öka. Som vill befria oss från våra egna rädslor.

Befrielsen handlar om två könsbyten. Både mitt i strålkastarljuset, den offentlighet om alla kan se.
Johan Jenny Ehrenberg berättar ärligt och personligt om en resa som många gjort men sällan så
dokumenterat.

Bilder av Hatte Stiwenius från 1983 kombineras med nya bilder av Håkan Elofsson 2023. Samtal, filmer,
gamla intervjuer och nya och tal till nationen. Tillsammans blir det en berättelse inte bara om att byta
kön, att gå från man till transkvinna. Utan i grunden handlar berättelsen om något ännu större.
Om att vara könsbrytare.

En utställning om källkritik för vuxna

Arbetets museum har satt fokus på demokratifrågor sedan starten 1991. Vandringsutställningen Välkommen in – Demokrati för vuxna är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. I arbetet sätter vi fokus på att öka vår tillit till samhället, vår systemförståelse och människors kunskap att identifiera vinklade narrativ för att själva kunna förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök. Med våra båda vandringsutställningar vill vi stärka tilliten till vårt samhälle och öka kunskapen om våra demokratiska principer. På lång sikt är målsättningen att skapa ett permanent Arbetets museums Demokratilabb på museet.

Välkommen in! – Demokrati för vuxna

Välkommen in! – Demokrati för vuxna är en utställning som riktar sig till människor i och utanför arbetslivet. Här kliver du rakt in i den verklighet vuxna befinner sig i. På en arbetsplats och i ett hem får du ta del av hur våra invanda beteendemönster påverkar oss när vi tar in och delar information. När vi utsätts för påverkansförsök blir vi ofta triggade. Med ökad kunskap om hur vi fungerar, kan vi bli mer medvetna internetanvändare och bättre källor för varandra. Allt för att minska risken för att falla för desinformation och vinklade budskap, och därmed stärka vårt samhälle och vår demokrati. Demokrati för vuxna är en utställning som kräver 25 kvm och möjlighet till el.

Turnéinfo

Utställningen invigdes i oktober 2023 och har turnerat sedan dess. Turnén för 2025 är fullbokad och i nuläget har vi ingen plan på att förlänga turnén.

Bokning

Har du frågor om våra demokratiutställningar? Kontakta demokratiturne@arbetetsmuseum.se

Med utställningarna följer:

Kostnad

Ingen hyra, ni betalar frakten till nästa visningsplats. All frakt beställs via turnéansvarig på Arbetets museum.

Visning av utställningen

Förfrågningar om föreläsningar eller visningar av utställningen mailas till projektledare Carina Milde.

Utställningen är producerad av Arbetets museum i samarbete med TCO, LO, Region Östergötland och Norrköpings kommun, och har tagits fram med hjälp av referensgrupper från olika yrkeskårer runt om i Sverige. Projektet finansieras av Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF.

Detaljer från utställningen

Fotograf Ristenstrand

En utställning om källkritik för barn

Med hjälp av vännerna i Bamses värld inspireras barn, unga och vuxna att reflektera över den information de nås av både i skolan och i hemmet.

Om utställningen

Du som besökare får följa med Bamses vänner i en spännande berättelse där Bamse har anklagats för ett brott han inte begått. Någon säger en massa elaka saker om Bamse, och det är upp till besökarna att ta reda på vem som ligger bakom ryktena. Bamse och hans vänner behöver hjälp av besökarna att förstå om informationen de möter är sann eller falsk. Till vår hjälp finns en verktygslåda med frågor:

Med hjälp av Brum, Nalle-Maja och Teddy får barnen lära sig att ställa de källkritiska frågorna Vad, Vem och Varför. Nina Kanin visar en bildkälla, en sakkälla, en textkälla och en muntlig källa som ska hjälpa dem att förstå vad som egentligen är sant, och vem som har spridit ryktena om Bamse.

Utställningen guidar besökarna genom en berättelse där de ges möjlighet att på ett lekfullt sätt testa sin källkritiska förmåga. Med hjälp av källkritik kan barnen hjälpa Bamse att hitta den verkliga boven i dramat.

Bamses källspanare på turné

Med stöd från Svenska Postkodstiftelsen har Bamses källspanare åkt på turné till folkbibliotek runt om i Sverige. Turnén för 2024 är nu fullbelagd men utställningen går fortfarande att boka under 2025 och 2026 där biblioteken själva står för fraktkostnader.

Till utställningen följer ett marknadsföringskit, ett pedagogiskt kit med workshopmaterial och lärarhandledning för bibliotekspersonal samt lärare och skolbibliotekarier.

Turnéplan

För kontakt och bokning av utställningen:  bamse@arbetetsmuseum.se

Ska din skola besöka utställningen? Se filmen tillsammans i klassrummet först och ladda även ner lärarhandledningen för utställningen:

Utställningen skapas av Arbetets museum med stöd från Svenska Postkodstiftelsen i samarbete med Story House Egmont samt Biblioteksutveckling Östergötland.

Detaljer från utställningen

Foto: Gryt Film

Bamses källspanarväska

Från våren 2025 finns även möjlighet att boka Bamses källspanarväska. Väskan är en miniversion av den större utställningen och kan användas som en interaktiv saga för att skapa samtal om källkritik med barn i skola och förskola. Precis som med den större utställningen kan bibliotek boka väskan men konceptet öppnar även upp för arbete på skolbibliotek. Så här kan arbetet med Bamses källspanarväska gå till:

  1. Ett huvudbibliotek bokar väskan som skickas från Arbetets museum (biblioteken står själva för fraktkostnader)
  2. Huvudbiblioteket lånar i sin tur ut väskan till skolbiblioteken som arbetar med materialet ute på skolorna.
  3. När alla skolor fått möjlighet att arbeta med väskan skickas den vidare till nästa ort.

Visningsunderlag, lärarhandledning och marknadsföringsmaterial följer med väskan.

Se bilder nedan.

För kontakt och bokning av väskan:  bamse@arbetetsmuseum.se

Detaljer från Bamses källspanarväska

Foto: Fotograf Ristenstrand

För nyfikna unga besökare

Ta klassrummet till arbetets museums utställningar

Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!

”Ufo-arkivet har helt klart väckt något hos oss på museet. Vi fångades av sökandet efter fakta och passionen hos människorna som arbetar där”

Johanna Haverlind, utställningschef

Fenomenet, filmen och världens största ufo-arkiv

Allt började med ett arkiv i en källarlokal. Ett verklighetens Arkiv X som blev startskottet för en storslagen svensk äventyrsfilm. Ufo-arkivet – eller Archives for the Unexplained (AFU), som det egentligen heter – grundades i Södertälje år 1973 och flyttade till Norrköping 1979. I dag samlar arkivet omkring 75 000 rapporter om ufo-observationer från världens alla hörn.

Utställningen ”UFO Norrköping” är skapad av Arbetets museum i samarbete med Archives for the Unexplained och filmkollektivet Crazy Pictures i Norrköping. Crazy Pictures ligger bakom den uppmärksammade filmen ”UFO Sweden”, som inspirerats av arkivet.

Mystik, nostalgi och Norrköping

Precis som i UFO Sweden spelar Norrköping en viktig roll i utställningen. Här kan du utforska ufo-observationer från trakten och titta närmare på rekvisita och bortklippta scener från filmen. Du får lära känna personerna bakom arkivet och veta mer om hur arbetet med att kritiskt granska UFO-rapporter går till. Allt varvat med en stor dos av nostalgi och mystik.

Om Archives for the Unexplained


I 16 olika lokaler, de flesta i källarutrymmen, i utkanten av Norrköping ligger stiftelsen Archives for the Unexplained (”Arkivet för det oförklarade”), som enligt dem själva är världens största specialiserade ufo-arkiv.

Arkivet omfattar bibliotek med 4 000 hyllmeter med 37 000 titlar och 75 000 originalrapporter om ufo-observationer, cirka en miljon tidningsklipp, 500 rullband och 10 000-tals foton och illustrationer.

Här finns också den nationella föreningen UFO-Sveriges rapportcentral, dit allmänheten kan ringa in observationer av okända fenomen på himlen. Hit inkommer omkring 200–300 rapporter varje år.

Källa: Stiftelsen Archives for the Unexplained (AFU)

Arbetets museum

Om Crazy Pictures


Norrköpingsbaserade Crazy Pictures är ”filmkollektivet med en förkärlek för omöjliga projekt”, som de själva beskriver det. Kollektivet träffades på gymnasiet och blev snabbt en självklar konstellation då de insåg att de delade samma dröm – att få skapa film. År 2008, direkt efter studenten, startade kvintetten det företag som idag är Crazy Pictures.

Kollektivets framgång startade på YouTube där de med kortfilmsserien ”Poesi för fiskar” blev en av Sveriges största Youtubekanaler. Gruppens första långfilm ”Den blomstertid nu kommer” släpptes 2018. Filmen fick 110 000 biobesök i Sverige och har nu sålts till över 100 länder.

”UFO Sweden” är Crazy Pictures senaste långfilm och trefaldigt guldbaggenominerad. Den har hittills sålts till över 80 länder.

Crazy Pictures

Detaljer från utställningen

Foto/video: Fotograf Ristenstrand

Ofta är vi vana att se EWK tackla de stora politiska problemen som miljö, jämställdhet, upprustning och fredsförsoningar. Här pausar EWK det stora och världsomvälvande för att i stället gå nära inpå några av tidernas mest välkända svenska kulturpersonligheter.

I 24 unika originalteckningar möter vi författare, sångare, tv- och radiopersonligheter från ett helt sekel – personer som alla gjort outplånligt avtryck i vår populärhistoria.

EWK sade i en tv-intervju att hans målsättning var att man skulle höra rösten när man ser ett av hans tecknade porträtt. Frågan är, ekar Lill-Babs, Greta Garbos och Lasse Berghagens röster genom bilderna på Arbetets museum? Det får besökarna avgöra.

Om Ewert Karlsson


Ewert Karlsson sitter och målar en illustration.

Ewert Karlsson (1918-2004), känd under signaturen EWK, föddes i torpet Rävbrinken utanför Söderköping. Han är Sveriges genom tiderna mest kända politiska illustratör. Han inledde yrkeslivet som lantbrukare men blev snart upptäckt som den skickliga tecknare han var. 1951 slog hans dröm in och flytten gick till Stockholm där han inledde en karriär som yrkestecknare.

Esse Jansson, Norrtälje

Detaljer från utställningen

Det är bara förskolor och andra grupper som behöver förboka sitt besök. För alla andra är det bara att titta in.

Av med skorna och kliv in – äventyret kan börja! Smyg in i Magasinet och lyssna på ljud som försvunnit eller förändrats. Upptäck skogens skrymslen och vrår eller kryp långt in i den mörka gruvgången och hör berget prata. Ta tåget vidare till textilmaskinen som spottar ur sig kläder och göm er i en stor skjorta. Eller varför inte lasta båten full med varor och korsa världshaven. Skepp ohoj! Med på upptäcktsfärden finns kloka UppfinnarJohanna.

Med Lilla Arbetets vill vi väcka nyfikenhet för arbetets och industrins historia i Sverige. Vi vill också berätta om alla spännande arbetslivsmuseer som finns runt om i landet. Kanske finns det ett guldkorn precis där du bor?

Video: Mårten Mellberg


Bra att veta


Var?

Plan 1, längst ner i museet


För vem?

För barn upp till ca 6 år tillsammans med vuxen


Vad kostar det?

Gratis, precis som övriga museet.

Övrigt


Detaljer från utställningen

Foto: Peter Holgersson

Illustration: Lovisa Lesse/Anders Ristenstrand

För nyfikna unga besökare

Ta klassrummet till arbetets museums utställningar

Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!

Lördag 25 november tog Ulf Lundkvist emot EWK-priset. I anslutning till prisutdelningen invigdes Det är kul att hålla på, med teckningar, skisser och måleri från hans mångåriga konstnärskap.

Om Ulf Lundkvist


Porträttbild på Ulf Lundkvist mot en lummig skogsbakgrund.

Ulf Lundkvist föddes 1952 i Norrköping, men växte upp i Stockholms södra förorter. Han är utbildad på Konstfack och gav ut sin första bok 1977 med skolkamraten Alf Tjällskog. Sedan dess har det blivit många fler böcker. Hans figurer i serien Assar har varit ett ständigt återkommande inslag i Dagens Nyheter sedan 1990.

Numera är Ulf Lundkvist bosatt i Krokek utanför Norrköping. Ulf Lundkvist är 2023 års vinnare av EWK-priset, som delas ut av EWK-sällskapet i samarbete med Fullersta Gård och Arbetets museum. 

Josefine Laul

Detaljer från utställningen

Ulf Lundkvist

”Självmord blev för mig en förfärande verklighet för drygt fem år sedan. En släkting tog sitt liv. Det väckte motstridiga känslor: djup sorg, skuldkänslor och ibland ilska som är svår att förklara. Kan man vara arg på någon som tagit sitt liv?”

David Lundmark, fotograf

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland män i Sverige mellan 15 och 44 år (Karolinska Institutet, 2020). För att klassificera dödsfall används det internationella sjukdomsklassifikationssystemet (ICD). Är suicidavsikten uppenbar används diagnoskoderna för avsiktlig självdestruktiv handling (X60-X84).

”Händelsen är som när någon kastat sten i vattnet. Det kaotiska stänket när stenen träffar ytan, sedan ringarna på vattnet som breder ut sig och blir allt glesare. Många människor är berörda, involverade och påverkade. Självmordet synliggjorde trådarna i samhällsväven som binder oss samman, och mitt i sorgen kände jag ett starkt behov av att berätta om det som hänt, att fotografera och intervjua människor som på ett eller annat sätt kommit i kontakt med självmord. Anhöriga, vänner och yrkespersoner.”

– David Lundmark

Här finns råd och stöd

Vid akut självmordsrisk, ring närmaste psykmottagning, akutmottagning eller polisen, 112.

1177 på telefon och 1177.se: sjukvårdsrådgivning samt uppgifter om närmaste psykiatriska akutmottagning.

Bris, Barnens rätt i samhället: chatt via bris.se, telefon 116 111. Alla dagar, dygnet runt. Bris vuxentelefon om barn: 077-150 50 50, vardagar kl. 9–12.

Jourhavande medmänniska: jourhavande-medmanniska.se, telefon 08-702 16 80.

Jourhavande präst: Chatt via svenskakyrkan.se/jourhavandeprast eller ring 112 och be att få tala med jourhavande präst.

Mind Självmordslinjen: Chatt via chat.mind.se, telefon 901 01.

Riksförbundet SPES, Suicidprevention och efterlevandes stöd: spes.se, telefon 020-18 18 00 alla kvällar kl. 19–22.

Fler hjälplinjer, fakta och råd: suicidezero.se

Om David Lundmark

David Lundmark (f. 1985) är fotograf och arbetar till vardags på Dagens Arbete. Vid sidan av bildjournalistiken arbetar han med egna fotoprojekt och deltar i utställningar. 2021 vann han Arbetets museums Dokumentärfotopris för bland annat sin förmåga att beröra, skapa dialog och låta betraktaren uppleva och komma nära livsberättelser och människoöden. David har även flera gånger vunnit priser i tävlingen i Årets bild. 

Sofia Brändström

Detaljer från utställningen

David Lundmark