”Även om arkivet och minnena tillhör mig, är de också en del av många andra, och många andra är en del av dem. Inga erfarenheter är helt unika, det personliga kan även vara universellt.”
Ikram Abdulkadir
I Ikram Abdulkadirs porträtt av sina systrar skildras deras starka band – familjärt, kulturellt, politiskt, geografiskt och andligt. Många av bilderna är kärleksförklaringar till systrarna men även till hennes lillebror, familjen och vännerna. Bilderna blir även en dokumentation av hennes eget liv.
I utställningen visas ett urval ur serierna; We will meet again in Paradise (2020), Do you rember the ocean, Abbayo? (2021) och Aboowe, den här är för dig (2024). I de tidigare serierna har systrarna får ta plats och i det senare får vi lära känna en lillebror. Här visas även nya bilder som inte visats tidigare. Här delar Ikram berättelsen om hennes familjs väg in i det svenska samhället. En dokumentation som är nödvändig för att kunna visualisera och förstå historien på andra sätt än genom enbart ord.

Om Ikram Abdulkadir
Ikram Abdulkadir (1995) har uppmärksammats för sina kärleksfulla och intima porträtt av familjemedlemmar och vänner som hon själv kan identifiera sig med; svarta, muslimska kvinnor som lever i Sverige. I hennes praktik blir bilderna ett minnesarbete och en pågående historieskrivning.
2021 tilldelades Ikram Abdulkadir Arbetets museums Dokumentärfotopris. Detta är hennes största utställning hittills.
Detaljer från utställningen







Info om 2025 års Dokfotosalong kommer att komma upp i början av mars. Ansökan kommer att öppna i mitten av mars. Håll utkik på hemsidan och i våra sociala medier!
”Jag kan inte hjälpa att förundras över hur ett fotografi och några rader text kan förflytta mig till en annan plats, en annan tid och ibland även in i människors mest privata rum.”
Josefine Höijer, intendent för Dokfotosalong 2024
Alla har en berättelse som är värd att berätta. Genom Dokfotosalongen vill Arbetets museum uppmärksamma den dokumentära bilden och erbjuda en plattform för alla, oavsett om du är professionell fotograf eller amatör.
De bidrag som går vidare till salongen väljs ut av en jury bestående av representanter från Arbetets museum samt inbjudna experter. Bidragen är anonymiserade när juryn gör sitt urval.
Årets utställare i Dokfotosalongen är nu utsedda! Hela listan hittar du längst ner på den här sidan. Stort tack till alla er som har sökt till salongen!
Årets tema
Årets tema för salongen är ”Tidsresor”. Vi lever i en tid i hisnande hastighet. I en motsägelsefull värld navigerar vi mellan revolutioner och innovationer, fakta och fejk, sammandrabbande världsbilder. Omvärlden och inte minst fotomediet står inför stora förändringar. Det är svårt att sia om hur framtiden kommer se ut om bara några år. Samtidigt ser vi ett stort intresse för vår historia.
– När jag suttit och gått igenom de sammanlagt 678 bilder som skickats in till årets salong har jag verkligen blivit medbjuden på en resa. Inte bara en visuell resa i tiden, för det har varit många som gått tillbaka i sina fotoarkiv i år, utan även andra typer av resor. Jag kan inte hjälpa att förundras över hur ett fotografi och några rader text kan förflytta mig till en annan plats, en annan tid och ibland även in i människors mest privata rum, säger Josefine Höijer, intendent för Dokfotosalongen.
Som vanligt är det besökare till förra årets Dokfotosalong som fått lämna förslag till årets tema. Temat valdes ut bland över hundra inkomna förslag.
Tre stipendiater utses
Under utställningens visningsperiod utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild/serie, Juryns pris för bästa bild/serie utifrån temat och Publikens pris för bästa bild/serie.
Årets jury
- Alexander Mahmoud, DN-fotograf och vinnare av Arbetets museums Dokumentärfotopris 2023
- Petter Engman, fotograf, Västerbottens museum
- Johanna Haverlind, utställningschef och juryns ordförande, Arbetets museum
Årets deltagare
- Anna C Eriksson, Åkersberga
- Anneli Kunosson, Holbæk, Danmark
- Aleksander Ziggy Kidvall, Visby
- Bengt Engwall, Norrköping
- Berit Djuse, Malungsfors
- Bertil Querin, Kärna
- Bo Gyllander, Örsundsbro
- Carl-Erik Willman, Värmskog
- Eva Brandin, Göteborg
- Eva Centergren, Vendelsö
- Gunilla Rosbro, Hägersten
- Gunne Ramberg, Riddarhyttan
- Göran Ekblom, Nyköping
- Jan Håkan Dahlström, Kista
- Jannike Nordensson, Huddinge
- Jennie Dahlén, Karlstad
- Jessica Celander, Malmö
- Joar Vestergren, Stockholm
- Johan Jehlbo, Stehag
- Johan Windle, Hisings Backa
- Ingemar Edfalk, Hässelby
- Karin Nordgren, Skellefteå
- Karin Thoring, Falun
- Karl Kadhammar, Stockholm
- Kristjan Aunver, Uppsala
- Leena Jokela, Enköping
- Lena Nilsson, Johanneshov
- Lisa Brunzell, Göteborg
- Maurice Wolf, Vejbystrand
- Nina Sinkkonen, Göteborg
- Peter Frodin, Torna-Hällestad
- Sara Damne, Vällingby
- Smilla Frykholm, Stockholm
- Staffan Flodin, Karlstad
- Stefan Wulff, Malmö
- Tania Waldemarsson, Örebro
- Tore Hagman, Vårgårda
- Ulf Rehnholm, Eskilstuna
- William Gustavsson, Norrköping
- Ylva-Li Ahlström, Malmö
”Bilden är omedelbar, det går inte att värja sig för den. Däri ligger dess stora vådlighet, men också dess potential som verktyg för politisk förändring. Vi tecknare som medverkar i uppropet har tagit den makten i egna händer.”
Karin Z. Sunvisson, satirtecknare och initiativtagare till Tecknaruppropet
Under namnet MOMENT 2022 publicerades tecknaruppropet i Aftonbladet i april samma år. Då hade 71 tecknare anslutit. I dag har över 200 tecknare skrivit under uppropet och bidragit med sina bilder på ämnet. Ett urval ur denna unika bildskatt visas nu på Arbetets museum, som i många år arbetat med att främja satirteckningens roll i det offentliga samtalet.
I utställningen finns en stor bredd av svenska tecknare representerade, bland dem några av våra mest folkkära. Tillsammans ger de sina perspektiv på frågan om den svenska alliansfriheten, Nato och kärnvapen på svensk mark. Resultatet är ett oförglömligt samtidsdokument fullt av vanvördig humor och djupaste allvar.
”Genom utställningen Nato på allas läppar delar Tecknaruppropet och Arbetets museum med sig av kunskapen om att bild är makt, att tecknad satir har betydelse i förändringsprocesser och att satir är en säkerhetsventil för ett öppet och demokratiskt samhälle.”
Niklas Cserhalmi, museichef
Om Tecknaruppropet

Tecknaruppropet startade 2022 och är idag en ideell förening som ger ut satirtidningen LARM. De har publicerat boken Tecknaruppropet mot kärnvapen och Nato (idag slutsåld) och även visat ett flertal utställningar om ämnet. I november 2023 startade Tecknaruppropet initiativet Bildbank för Palestina.
Love Antell
Detaljer från utställningen







”Det är någonting speciellt över att vara ung och begränsningarna som finns i det. Du kan en massa saker, men så finns det lagar och regler som stoppar dig från att använda dina kunskaper. En epa-traktor symboliserar mycket av det. Det är en bil, men inte riktigt.”
Benjamin Nørskov, i intervju med Svenska Fotografers Förbund SFF
I Sverige nyttjar tonårspojkar och flickor i åldern 15 till 18 år en svensk lag, som tillåter dem att köra bil om den kan registreras som traktor. Epa-traktorerna (officiellt kallade A-traktorer) ger ungdomarna en unik frihet och en möjlighet att leva mer oberoende av sina föräldrar.
Epa-traktorerna blir som ett steg från barndomen till vuxenlivet. De speglar ägarens personlighet och intressen – med växlande färger, dofter och ljud precis som tonårslivet självt. Traktorerna blir ett sätt att experimentera med vuxenlivet, utan att riktigt vara där än.
”Man ser verkligen kopplingen mellan den unge personen och fordonet. Det är deras tonårsrum på hjul”
Benjamin Nørskov, i intervju med SVT Nyheter Väst
I varje porträtt möter vi en ung människa och får en glimt av deras individuella berättelse. Mellan porträtten uppstår också en gemensam berättelse om en ungdomskultur, om en generation och om ett land. Dokumentationen är ett sätt att skildra tonåringarna och den fysiska manifestationen av epa-livet som det ser ut idag, men är också ett arkiv och en tidskapsel för kommande generationer.
Under 4 år har fotografen Benjamin Nørskov rest över stora delar av Sverige för att träffa och fotografera epa-ägare. Nørskovs sätt att gestalta ungdomarna vittnar om den respekt han har för dem och var de befinner sig i livet. Vi möter dem i ögonhöjd och får lov att kliva in i en värld vi annars är avskurna från. Följetongen öppnar på så sätt upp ett rum för dialog och större ömsesidig förståelse i vår samtid.
EPA Sverige invigs på Arbetets museum lördagen den 4 maj och visas till och med 1 september 2024.

Om Benjamin Nørskov
Benjamin Nørskov föddes 1992 i Småland. När han var 9 år flyttade han till Danmark, där han senare tog en kandidatexamen i fotojournalistik vid Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX. 2018 fick han utmärkelsen ”Award of Excellence” i CPOY, som är världsmästerskapet för fotojournaliststuderande. I dag bor han i Århus och arbetar som fotojournalist.
Sigrid Ellesø Nielsen
Detaljer från utställningen




En berättelse om frihet om kärlek och om de som försöker hindra den. Kanske av rädsla för den.
Befrielsen är en unik utställning då den berättar om ett Könsbyte som förstördes 1983 och ett som
fyrtio år senare visar att vi kommit längre tillsammans. De mänskliga rättigheterna att få välja vem
man är och hur man vill leva har ökat. Möjligheten att kritisera och gå utöver de könsfängelser som
fångar oss har ökat. Men visst finns motstånd. Visst finns hat. Men framförallt finns människor som slåss för att friheten ska öka. Som vill befria oss från våra egna rädslor.
Befrielsen handlar om två könsbyten. Både mitt i strålkastarljuset, den offentlighet om alla kan se.
Johan Jenny Ehrenberg berättar ärligt och personligt om en resa som många gjort men sällan så
dokumenterat.
Bilder av Hatte Stiwenius från 1983 kombineras med nya bilder av Håkan Elofsson 2023. Samtal, filmer,
gamla intervjuer och nya och tal till nationen. Tillsammans blir det en berättelse inte bara om att byta
kön, att gå från man till transkvinna. Utan i grunden handlar berättelsen om något ännu större.
Om att vara könsbrytare.
En utställning om källkritik för vuxna
Arbetets museum har satt fokus på demokratifrågor sedan starten 1991. Vandringsutställningen Välkommen in – Demokrati för vuxna är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. I arbetet sätter vi fokus på att öka vår tillit till samhället, vår systemförståelse och människors kunskap att identifiera vinklade narrativ för att själva kunna förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök. Med våra båda vandringsutställningar vill vi stärka tilliten till vårt samhälle och öka kunskapen om våra demokratiska principer. På lång sikt är målsättningen att skapa ett permanent Arbetets museums Demokratilabb på museet.
Välkommen in! – Demokrati för vuxna
Välkommen in! – Demokrati för vuxna är en utställning som riktar sig till människor i och utanför arbetslivet. Här kliver du rakt in i den verklighet vuxna befinner sig i. På en arbetsplats och i ett hem får du ta del av hur våra invanda beteendemönster påverkar oss när vi tar in och delar information. När vi utsätts för påverkansförsök blir vi ofta triggade. Med ökad kunskap om hur vi fungerar, kan vi bli mer medvetna internetanvändare och bättre källor för varandra. Allt för att minska risken för att falla för desinformation och vinklade budskap, och därmed stärka vårt samhälle och vår demokrati. Demokrati för vuxna är en utställning som kräver 25 kvm och möjlighet till el.
Turnéinfo
Utställningen invigdes i oktober 2023 och har turnerat sedan dess. Turnén för 2025 är fullbokad och i nuläget har vi ingen plan på att förlänga turnén.
Bokning
Har du frågor om våra demokratiutställningar? Kontakta demokratiturne@arbetetsmuseum.se
Med utställningarna följer:
- en fysisk utställning som visas 6-8 veckor på varje plats
- en enkel pedagogisk handledning
- ett färdigt marknadsföringsmaterial
Kostnad
Ingen hyra, ni betalar frakten till nästa visningsplats. All frakt beställs via turnéansvarig på Arbetets museum.
Visning av utställningen
Förfrågningar om föreläsningar eller visningar av utställningen mailas till projektledare Carina Milde.
Utställningen är producerad av Arbetets museum i samarbete med TCO, LO, Region Östergötland och Norrköpings kommun, och har tagits fram med hjälp av referensgrupper från olika yrkeskårer runt om i Sverige. Projektet finansieras av Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF.
Detaljer från utställningen








Fotograf Ristenstrand
En utställning om källkritik för barn
Med hjälp av vännerna i Bamses värld inspireras barn, unga och vuxna att reflektera över den information de nås av både i skolan och i hemmet.
Om utställningen
Du som besökare får följa med Bamses vänner i en spännande berättelse där Bamse har anklagats för ett brott han inte begått. Någon säger en massa elaka saker om Bamse, och det är upp till besökarna att ta reda på vem som ligger bakom ryktena. Bamse och hans vänner behöver hjälp av besökarna att förstå om informationen de möter är sann eller falsk. Till vår hjälp finns en verktygslåda med frågor:
- Vad är det källan säger?
- Vem har gjort källan?
- Varför finns källan?
Med hjälp av Brum, Nalle-Maja och Teddy får barnen lära sig att ställa de källkritiska frågorna Vad, Vem och Varför. Nina Kanin visar en bildkälla, en sakkälla, en textkälla och en muntlig källa som ska hjälpa dem att förstå vad som egentligen är sant, och vem som har spridit ryktena om Bamse.
Utställningen guidar besökarna genom en berättelse där de ges möjlighet att på ett lekfullt sätt testa sin källkritiska förmåga. Med hjälp av källkritik kan barnen hjälpa Bamse att hitta den verkliga boven i dramat.
Bamses källspanare på turné
Med stöd från Svenska Postkodstiftelsen har Bamses källspanare åkt på turné till folkbibliotek runt om i Sverige. Turnén för 2024 är nu fullbelagd men utställningen går fortfarande att boka under 2025 och 2026 där biblioteken själva står för fraktkostnader.
Till utställningen följer ett marknadsföringskit, ett pedagogiskt kit med workshopmaterial och lärarhandledning för bibliotekspersonal samt lärare och skolbibliotekarier.
Turnéplan
- Hammarö bibliotek 2 oktober – 13 november 2023
- Motala huvudbibliotek 9 oktober – 27 november 2023
- Älvkarleby bibliotek 14 november 2023 – 8 januari 2024
- Ulricehamns stadsbibliotek 27 november 2023 – 10 januari 2024
- Alunda bibliotek 8 januari – 20 februari 2024
- Viskafors bibliotek 10 januari – 19 februari 2024
- Enköpings bibliotek 20 februari – 9 april 2024
- Arbetets museum 27 mars – 11 augusti 2024
- Arboga stadsbibliotek 9 april – 14 maj 2024
- Eda kommunbibliotek 14 maj – 6 augusti 2024
- Uppvidinge bibliotek 15 augusti – 1 oktober 2024
- Växjö stadsbibliotek 1 oktober – 18 november 2024
- Timrå bibliotek 1 oktober – 13 november 2024
- Bergsjö bibliotek 13 november – 17 december 2024
- Tranås stadsbibliotek 18 november 2024 – 9 januari 2025
- Vetenskapsfestivalen i Göteborg 1 april – 11 april 2025
För kontakt och bokning av utställningen: bamse@arbetetsmuseum.se
Ska din skola besöka utställningen? Se filmen tillsammans i klassrummet först och ladda även ner lärarhandledningen för utställningen:
Utställningen skapas av Arbetets museum med stöd från Svenska Postkodstiftelsen i samarbete med Story House Egmont samt Biblioteksutveckling Östergötland.
Detaljer från utställningen




Foto: Gryt Film
Bamses källspanarväska
Från våren 2025 finns även möjlighet att boka Bamses källspanarväska. Väskan är en miniversion av den större utställningen och kan användas som en interaktiv saga för att skapa samtal om källkritik med barn i skola och förskola. Precis som med den större utställningen kan bibliotek boka väskan men konceptet öppnar även upp för arbete på skolbibliotek. Så här kan arbetet med Bamses källspanarväska gå till:
- Ett huvudbibliotek bokar väskan som skickas från Arbetets museum (biblioteken står själva för fraktkostnader)
- Huvudbiblioteket lånar i sin tur ut väskan till skolbiblioteken som arbetar med materialet ute på skolorna.
- När alla skolor fått möjlighet att arbeta med väskan skickas den vidare till nästa ort.
Visningsunderlag, lärarhandledning och marknadsföringsmaterial följer med väskan.
Se bilder nedan.
För kontakt och bokning av väskan: bamse@arbetetsmuseum.se
Detaljer från Bamses källspanarväska




Foto: Fotograf Ristenstrand
För nyfikna unga besökare
Ta klassrummet till arbetets museums utställningar
Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!
Ofta är vi vana att se EWK tackla de stora politiska problemen som miljö, jämställdhet, upprustning och fredsförsoningar. Här pausar EWK det stora och världsomvälvande för att i stället gå nära inpå några av tidernas mest välkända svenska kulturpersonligheter.
I 24 unika originalteckningar möter vi författare, sångare, tv- och radiopersonligheter från ett helt sekel – personer som alla gjort outplånligt avtryck i vår populärhistoria.
EWK sade i en tv-intervju att hans målsättning var att man skulle höra rösten när man ser ett av hans tecknade porträtt. Frågan är, ekar Lill-Babs, Greta Garbos och Lasse Berghagens röster genom bilderna på Arbetets museum? Det får besökarna avgöra.
Om Ewert Karlsson

Ewert Karlsson (1918-2004), känd under signaturen EWK, föddes i torpet Rävbrinken utanför Söderköping. Han är Sveriges genom tiderna mest kända politiska illustratör. Han inledde yrkeslivet som lantbrukare men blev snart upptäckt som den skickliga tecknare han var. 1951 slog hans dröm in och flytten gick till Stockholm där han inledde en karriär som yrkestecknare.
Esse Jansson, Norrtälje
Detaljer från utställningen


”Barn känner till yrken de upplever och ser i sin närhet. ofta är det inte så många. Att väcka tankar och nyfikenhet kring olika yrken är både roligt och viktigt.”
Christine Mars, pedagog på Arbetets museum
Här är det fullt fokus! Kliv in i labbet och prova dig fram.
Tycker du om att använda din fantasi, lösa mysterier eller hålla stenkoll på detaljer? Testa vilka förmågor som behövs i olika slags lägen. Här kommer du på att du är bra på en massa olika saker. Och att alla behövs!
Kanske upptäcker du något nytt om dig själv?
En del av Jobbcirkus
Du hittar Jobblabb längst in i utställningen Jobbcirkus. Båda utställningarna har samma tema men riktar sig till olika målgrupper. Jobblabb vänder sig till den yngre publiken där barn på mellanstadiet får lära känna sina egna förmågor genom lekfulla och interaktiva labbstationer. Jobbcirkus vänder sig till ungdomar på högstadiet för att ge dem verktyg inför gymnasievalet.
”Det handlar om våra barn och deras möjlighet att fatta beslut om sin egen framtid.”
Johanna Haverlind, utställningschef Arbetets museum
Skolgrupp? Läs mer här!
Våra guidade visningar i Jobblabb vänder sig i första hand till femteklassare men även yngre och äldre elever har stor nytta av ett besök. För högstadiet erbjuder vi visningar av Jobbcirkus, den utställning som är framtagen särskilt för dem.
Utställningen Jobblabb är finansierad av forskningsstiftelsen Vinnova, Region Östergötland, Länsstyrelsen i Östergötland, Kommunal, IF Metall, Unionen, Holmen Paper AB, Siemens Energy, Toyota Material Handling, Jobba grönt och följande kommuner i länet: Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby, Finspång, Söderköping, Åtvidaberg, Valdemarsvik, Boxholm, Vadstena samt Ödeshög.
Över 280 barn och 100 lärare/rektorer/syvare från 7 skolor har medverkat som referenspersoner/grupper i framtagandet av utställningen Jobblabb. Arbetets museum har också samverkat med Region Östergötland, Linköpings Universitet, Holmen, Siemens Energy, Toyota och Jobba grönt/Vreta Kluster i
Detaljer från utställningen



Illustration: Hello Studio
För nyfikna unga besökare
Ta klassrummet till arbetets museums utställningar
Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!
Lördag 25 november tog Ulf Lundkvist emot EWK-priset. I anslutning till prisutdelningen invigdes Det är kul att hålla på, med teckningar, skisser och måleri från hans mångåriga konstnärskap.
Om Ulf Lundkvist

Ulf Lundkvist föddes 1952 i Norrköping, men växte upp i Stockholms södra förorter. Han är utbildad på Konstfack och gav ut sin första bok 1977 med skolkamraten Alf Tjällskog. Sedan dess har det blivit många fler böcker. Hans figurer i serien Assar har varit ett ständigt återkommande inslag i Dagens Nyheter sedan 1990.
Numera är Ulf Lundkvist bosatt i Krokek utanför Norrköping. Ulf Lundkvist är 2023 års vinnare av EWK-priset, som delas ut av EWK-sällskapet i samarbete med Fullersta Gård och Arbetets museum.
Josefine Laul
Detaljer från utställningen




Ulf Lundkvist