Det är kul att hålla på

Ulf Lundkvist kan med rätta kallas en av den svenska serievärldens "grand old men". Hans folkkära figurer i serien Assar har varit ett återkommande inslag i Dagens Nyheter i decennier. Hösten 2023 tilldelades Ulf Lundkvist EWK-priset och då öppnades även en ny separatutställning på Arbetets museum med hans bilder.

Satir
25 november 2023 17 mars 2024
Sista chansen!

Ulf Lundkvist

Lördag 25 november tog Ulf Lundkvist emot EWK-priset. I anslutning till prisutdelningen invigdes Det är kul att hålla på, med teckningar, skisser och måleri från hans mångåriga konstnärskap.

Om Ulf Lundkvist

Porträttbild på Ulf Lundkvist mot en lummig skogsbakgrund.

Ulf Lundkvist föddes 1952 i Norrköping, men växte upp i Stockholms södra förorter. Han är utbildad på Konstfack och gav ut sin första bok 1977 med skolkamraten Alf Tjällskog. Sedan dess har det blivit många fler böcker. Hans figurer i serien Assar har varit ett ständigt återkommande inslag i Dagens Nyheter sedan 1990.

Numera är Ulf Lundkvist bosatt i Krokek utanför Norrköping. Ulf Lundkvist är 2023 års vinnare av EWK-priset, som delas ut av EWK-sällskapet i samarbete med Fullersta Gård och Arbetets museum.

Josefine Laul

Detaljer från utställningen

Ulf Lundkvist

Upptäck alla utställningar på arbetets museum

Vi samlar inte på föremål, utan på minnen och historier från arbetslivet. Människors berättelser är hjärtat i våra utställningar.