Vernissage: Välkommen in! Demokrati för vuxna

Varför faller vi så lätt för information som är smart förpackad? Hur funkar en påverkanskampanj? Nu öppnar en ny vandringsutställning om dessa frågor på Arbetets museum. I samband med invigningen anordnas ett panelsamtal om en av vår tids viktiga frågor: informationspåverkan och demokrati. Medverkar gör bland annat Jack Werner, som har vunnit Stora journalistpriset och […]

13 oktober 2023

Varför faller vi så lätt för information som är smart förpackad? Hur funkar en påverkanskampanj? Nu öppnar en ny vandringsutställning om dessa frågor på Arbetets museum. I samband med invigningen anordnas ett panelsamtal om en av vår tids viktiga frågor: informationspåverkan och demokrati. Medverkar gör bland annat Jack Werner, som har vunnit Stora journalistpriset och prisats som Årets folkbildare.

OBS! Endast föranmälda. Skicka din anmälan till program@arbetetsmuseum.se senast 10 oktober.

Om evenemanget

Socialtjänst och polis utsätts för ryktesspridning. Koranbränningar och antivaccinationskampanjer sprids som en löpeld. Plötsligt måste många i arbetslivet förhålla sig till begreppet påverkanskampanj. Men vad är det egentligen? Och vad kan man göra om man utsätts för det?

Detta och mycket annat diskuteras under vernissagen för utställningen Välkommen in – demokrati för vuxna. Medverkar gör bland andra Therese Svanström (TCO), Jack Werner (frilansjournalist) och Gabriella Lavecchia (Seko). Utställningen är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. Det handlar bland annat om att identifiera vinklade narrativ för att förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök.’

Program för dagen

kl 13 Projektledare Carina Milde och museidirektör Niklas Cserhalmi introducerar projektet och utställningen
kl 13.15–14.15 Panelsamtal: Hur identifierar man en påverkansoperation och hur hanterar man den i arbetslivet? Samtal mellan Therese Svanström (ordförande TCO), Jack Werner (frilansjournalist), Gabriella Lavecchia (ordförande Seko) och Fredrik Hjulström (socialpolitisk chef Akademikerförbundet SSR). Moderator: Ulrika Hyllert, ordförande journalistförbundet och vice ordförande Arbetets museum.
kl 14:15–15:00 Mingel i utställningen.

Therese Svanström, (TCO), Jack Werner (frilansjournalist) Gabriella Lavecchia (Seko) och Fredrik Hjulström (Akademikerförbundet SSR)

Osa senast 10 oktober till program@arbetetsmuseum.se

Arbetets museum har satt fokus på demokratifrågor sedan starten 1991. Vandringsutställningen Välkommen in – Demokrati för vuxna är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. I arbetet sätter vi fokus på att öka vår tillit till samhället, vår systemförståelse och människors kunskap att identifiera vinklade narrativ för att själva kunna förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök. Med våra båda vandringsutställningar vill vi stärka tilliten till vårt samhälle och öka kunskapen om våra demokratiska principer. På lång sikt är målsättningen att skapa ett permanent Demokratilabb på museet.

Välkommen in! – Demokrati för vuxna är en utställning som riktar sig till människor i och utanför arbetslivet. Här kliver du rakt in i den verklighet vuxna befinner sig i. På en arbetsplats och i ett hem får du ta del av hur våra invanda beteendemönster påverkar oss när vi tar in och delar information. När vi utsätts för påverkansförsök blir vi ofta triggade. Med ökad kunskap om hur vi fungerar, kan vi bli mer medvetna internetanvändare och bättre källor för varandra. Allt för att minska risken för att falla för desinformation och vinklade budskap, och därmed stärka vårt samhälle och vår demokrati. Utställningen kommer att visas på arbetsplatser i Sverige under 2023 och 2024.

Välkommen in! – Demokrati för vuxna är producerad av Arbetets museum i samarbete med TCO, LO, Region Östergötland och Norrköpings kommun, och har tagits fram med hjälp av referensgrupper från olika yrkeskårer runt om i Sverige. Projektet finansieras av Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF.