Hemmakontor

Hemmakontor är ett tidsdokument som med värme och humor skildrar en av de mest dramatiska perioderna i modern tid. Det är också en fotografisk skildring av människans uppfinningsrikedom.

27 maj 2023 3 september 2023
Daniel Nilsson

Fotografen Daniel Nilssons bilder av de hemmakontor som poppade upp i Sverige, som ett resultat av de nedstängningar som följde i pandemins spår, visar hur annorlunda arbetslivet blev för många av oss.

Plötsligt tog vi med oss vårt jobb hem och tvingades – via nya tekniska bekantskaper som Teams och zoom – att bjuda in kollegor till våra stökiga tvättstugor, källare och förråd.  I kök där disk växt på hög har vi haft löneförhandlingar. I hobbyrum där träningskläder hängt på tork har vi haft mysiga eftermiddagsfikan. I obäddade sovrum har vi haft styrelsemöten.

Längs vägen har vi bevittnat en av de största arbetslivsförändringarna i modern tid, en förändring som kommer att ta plats på en historisk tidslinje.

Det är i ljuset av detta som Daniel Nilssons fotografier av hemmakontor bör betraktas. Som ett paradigmskifte, där kontor och arbetsplats inne i överbefolkade städer inte längre är självklara nödvändigheter – och där människan gör sitt bästa för att finna sin roll i en ny tid.

Bilderna har refererats till som en unik samtidsdokumentation och uppmärksammats både i Sverige och utomlands.

Utställningen Hemmakontor visas på Arbetets museum under perioden 27 maj–3 september 2023. Utställningen visas i samarbete med TCO.

Om Daniel Nilsson

Daniel Nilsson

Daniel Nilsson (f. 1978) är bildjournalist bosatt i Malmö. Han arbetar främst för dagstidningar och magasin och hans bilder kännetecknas ofta av tydliga inslag av underfundig humor och vardagsrealism.

Nilsson är flerfaldigt prisbelönt i Sverige och internationellt för sina bilder och reportage. År 2022 mottog han det prestigefyllda Lars Tunbjörkpriset med motiveringen ”hans unika tidsdokument Hemmakontor är kronan på verket i en dokumentärfotografisk gärning som genomsyras av humor och skärpa”.

Hemmakontor-projektet utsågs till Årets Vardagslivsreportage 2021 i Årets bild och har fått stor uppmärksamhet i Sverige och internationellt.

Foto: Emil Malmborg

Detaljer från utställningen

Foto: Daniel Nilsson

Upptäck alla utställningar på arbetets museum

Vi samlar inte på föremål, utan på minnen och historier från arbetslivet. Människors berättelser är hjärtat i våra utställningar.