Tidigare utställningar
Vi som arbetar med våra kroppar
4 mars–14 maj 2023
Les Sapeurs
Per-Anders Pettersson
25 februari–30 april 2023
Om Per-Anders Pettersson
Per-Anders Pettersson (f. 1967) är en svensk fotograf baserad i Kapstaden, Sydafrika. Under sin 35 år långa karriär har han bevakat ett brett spektrum av internationella nyhetshändelser och arbetat i över hundra länder. Hans bilder har visats i Sverige såväl som internationellt och han har vunnit en lång rad priser i bland annat World Press Photo, NPPA och Unicef Photo of the Year. År 2015 mottog han Arbetets museums Dokumentärfotopris. Sedan år 2000 har Pettersson fokuserat på afrikanska berättelser och långsiktiga projekt i bland annat Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. Hans första bok Rainbow Transit, där han följt den framväxande demokratin i Sydafrika under 20 år, publicerades 2013. Hans projekt African Catwalk, om den afrikanska modeindustrin, publicerades 2016 och visades som utställning på Arbetets museum 2017.Bild ovan: En sapeur poserar för ett porträtt under den årliga festivalen på Gombe-kyrkogården i centrala Kinshasa. Alla sapeurer hedrar årligen minnet av Stervos Narcos, som ses som en av ursprungs-sapeurerna. Sapeuren har valt flera slipsar för att visa sin kollektion av kläder. Många sapeurer lever i fattigdom eller enkla förhållanden och satsar alla sina pengar på att samla på sig olika kollektioner.
I natt jag drömde…
EWK: en tecknare i fredens tjänst
Vi har levt i en terrorbalans i många år nu och situationen har bara förvärrats. En hel värld känner oro och maktlöshet. Ibland känns det som om vi lever på en jord som är en tidsinställd mina. Den enda ljuspunkten är att fredsrörelsen vinner fler och fler anhängare. I framtiden kanske deras budskap når fram till supermakternas ledare. Men det måste då vara inom en snar framtid, innan det är för sent.När vi bläddrar bland EWK:s teckningar är det tydligt att hoppet om fred alltid har funnits i världen. Men vägen mot målet har dessvärre inte alltid varit rak. Vissa makthavare har brutit sina överenskommelser om fred kort efter att de mottagit Nobels fredspris. Andra har ena stunden förhandlat om fredliga lösningar, för att sedan snabbt överge tidigare samarbetsparter. Genom EWK:s kraftfulla linje kastas vi rakt in i händelser som fått världen att hålla andan av rädsla. Samma värld som också sett avtal formas kring fred och nedrustning. Berättelserna är många om människors oförmåga att enas. Men är det något vi kan ta med oss från EWK och hans bildvärld, så är det att fred på jorden är möjligt.– EWK, 1984
Om konstnären
Ewert Karlsson (1918-2004), känd under signaturen EWK, föddes i torpet Rävbrinken utanför Söderköping. Han är Sveriges genom tiderna mest kända politiska illustratör. Han inledde yrkeslivet som lantbrukare men blev snart upptäckt som den skickliga tecknare han var. 1951 slog hans dröm in och flytten gick till Stockholm där han inledde en karriär som yrkestecknare. EWK är mest känd för sina satirteckningar i tidningarna Aftonbladet och Land men har även publicerats i prestigefyllda internationella tidningar såsom as Le Monde, Der Spiegel, The Observer och The New York Times. Han utsågs vid ett flertal gånger till världsmästare i sin genre. EWK är representerad på många museer runt om i världen.id:TRANS
Från Kung Kristina till idag
Norrland–Stockholm tur och retur
Samtiden genom Mats Jonssons ögon
Dokumentärfotosalong 2022
38 bildberättelser på temat ”Fortsättning följer”
– Johanna Haverlind, utställningschef Arbetets museum
Tre vinnare koras
Under utställningens visningsperiod utses tre vinnare som erhåller stipendium om 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild, Juryns pris för bästa bild utifrån temat och Publikens pris för bästa bild. Årets vinnare är: Juryns pris för bästa bild: ”Kurdistan, Domiz” av Bezav Mahmod. Juryns pris för bästa bild utifrån årets tema, ”Fortsättning följer”: ”Glöm inte att krama era barn” av Oscar Olsson. Publikens pris för bästa bild: ”Nu kramar jag Kajsa istället” av Rasmus Walldén. Vinnarbilderna ser du här nedan. Utställningen Dokumentärfotosalong 2022 visas på Arbetets museum 3 september 2022–5 februari 2023.Årets jury
Ikram Abdulkadir, fotograf, vinnare av Arbetets museums Dokumentärfotopris 2021 Petter Engman, fotograf, Västerbottens museum Johanna Haverlind, utställningschef och juryns ordförande, Arbetets museumAntagna fotografer till Dokumentärfotosalong 2022
Aleksander Kidvall Alexandra Bengtsson Anders Steiner Antonia Sehlstedt Bezav Mahmod Cia Kanthi Daniel Larsson Eva Centergren Fanny Jansson Frederick Miller Genia Bennet Snickars Hampus Andersson Jack Mikrut Jari Peltonen Jessica Segerberg Johanna Sundström Johanna Wass Jonas Dahlström Karin Thoring Leonard Vincent Rode Linnéa Tammerås Lisa Cowling Magnus Wahman Malin Lövkvist Natalia Medina Oscar Olsson Rasmus Walldén Saga Samuelsdotter Sara Granholm Staffan Ellqvist Stefan Hessman Tim Aro Tomas Holmqvist Tommy Lie Troy Enekvist Ulf Isacson Vanessa Wall Viktor AronssonFoto: 1. ”Kurdistan, Domiz” av Bezav Mahmod. Vinnare av Juryns pris för bästa bild. 2. ”Glöm inte att krama era barn” av Oscar Olsson. Vinnare av Juryns pris för bästa bild utifrån årets tema, ”Fortsättning följer”. 3. ”Nu kramar jag Kajsa istället” av Rasmus Walldén. Vinnare av Publikens pris för bästa bild. 4. ”Balhukali” av Troy Enekvist. 5. ”Mötet” av Tomas Holmqvist. 6. ”People not profit” av Natalia Medina. 7. ”Träna” av Johanna Wass. 8. ”Kvinnodagen i 'Folkrepubliken Donetsk'” av Hampus Andersson. 9. ”Kärlek i mina armar” av Aleksander Kidvall.
Erosion
Fotograf Kristoffer Granath
Om fotograf Kristoffer Granath
Kristoffer Granaths fotodokumentationer har social hållbarhet som ledord. Han arbetar utifrån ett socioekonomiskt perspektiv med människan i fokus. Kristoffer tycker att bilder vi sprider och publicerar ska visa den verklighet vi lever i, och på så vis bidra till större förståelse och medmänsklighet. År 2019 tog Kristoffer Granath emot Arbetets museums Dokumentärfotopris för sitt arbete med att dokumentera arbetsplatser under nedläggning. Skeenden som alltmer sällan fångas på bild.Vissa dagar lever vi
Fotograf Kristoffer Granath
Rest in Peas
I nästan ett sekel har Findus associerats med trygghet, stolthet och gemenskap av dess personal och Bjuvs invånare. Just därför mottogs beskedet om nedläggningen av fabriken och varslandet av 450 anställda den 29 mars 2016 med sådan sorg och bestörtning. Dokumentationen visar nedläggningen av fabriken och personalens historier om tiden som anställda.Arbetsförmedlingen Klippan/Åstorp – Vad händer med en arbetslös arbetsförmedlare?
Samtidigt som varsel och uppsägningar ökade i hög takt så stängde över hälften av Arbetsförmedlingens kontor under år 2020. Myndigheten skulle centraliseras och det var osäkert vilka av de 50–60 anställa i Åstorp och Klippan som skulle flytta in till Helsingborg. Reportaget följer personalen när de tömmer sina lokaler.Allt ska väck – Barsebäck
”Vad ska väck? Barsebäck!” skanderade demonstranter på 70- och 80-talet. Kärnkraftverket i Barsebäck har väckt starka känslor och åsikter sedan det byggdes. Allt ska väck – Barsebäck är ett pågående projekt om nedmonteringen av kärnkraftverket. Historier och porträtt av anställda skildrar nedläggningen inifrån.Höganäs Borgestad / Bjuv
Om Findus fabrik var hjärtat i Bjuv så upplevs Höganäs Borgestads anställda som musklerna i byn. Arbetare som fem dagar i veckan lyft och producerat eldfast tegelsten i 200 år. Sten som används i all industri där värme finns. Det är ett muskelminne som lämnar Bjuv. Ett minne som 80 procent av de varslade nu tar med sig.Om Kristoffer Granath
Kristoffer Granaths fotodokumentationer har social hållbarhet som ledord. Han arbetar utifrån ett socioekonomiskt perspektiv med människan i fokus. Kristoffer tycker att bilder vi sprider och publicerar ska visa den verklighet vi lever i, och på så vis bidra till större förståelse och medmänsklighet. År 2019 tog Kristoffer Granath emot Arbetets museums Dokumentärfotopris för sitt arbete med att dokumentera arbetsplatser under nedläggning. Skeenden som alltmer sällan fångas på bild.Cries for Climate Justice – Images of youth activism
Images of youth activism
Godmorgon, Framtid!
Utopi eller dystopi?
Sex satirtecknare spekulerar
Deltagande politiska illustratörer
Ann Telnaes, USA Doaa el-Adl, Egypten Karin Sunvisson, Sverige Marilena Nardi, Italien Mia Mottelson, Danmark Siri Dokken, NorgeDokumentärfotosalong 2021
Höstens stora fotohändelse!
Arbetets museum
Västerbottens museum
Om dokumentärfotosalongen
Varje människas liv är värt att berätta om. Dokumentärfotosalongen är en plats för just detta. Här möter du bildberättelser av fotografer och filmare från hela Sverige. Alla kan söka till salongen – professionella och studenter såväl som amatörfotografer. Till årets dokumentärfotosalong var det återigen rekordmånga som sökte: 257 personer skickade in sammanlagt 1345 foton och 45 filmer! Bland dessa har årets jury valt ut 83 fotografer varav hälften ställer ut på Arbetets museum och hälften på Västerbottens museum. Ett fåtal visas på båda platserna. Årets tema är ”Se mig!” och har som vanligt valts ut bland förslag från museibesökarna. Årets jury består av Johanna Haverlind, utställningschef, Arbetets museum, Petter Engman, fotograf, Västerbottens museum samt Nils Petter Löfstedt, fotograf och regissör.Var med och rösta fram publikens pris för bästa bild/film
Under utställningens visningsperiod utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild/film, Juryns pris för bästa bild/film utifrån temat och Publikens pris för bästa bild/film. Stipendiaterna offentliggörs i oktober. Du kan rösta både på plats i utställningen och genom att gilla din favorit på instagramkontot @dokfotosalong. Vi viktar rösterna så att en röst på plats väger tyngre än en på instagram, men allra bäst är så klart att rösta på båda sätten. Utställningen Dokumentärfotosalong 2021 visas på Arbetets museum 4 september 2021–9 januari 2022 och på Västerbottens museum 4 september 2021–30 januari 2022.Utställare Arbetets museum
Alice Hedström, Göteborg Anette Nilsson, Björnås Anita Szava, Spånga Annika Eriksdotter, Skoghall Ava Lemark, Hunnebostrand Bengt Engwall, Norrköping Bengt van Loosdrecht, Stockholm Benjamin Rostén, Uppsala Björn Granstrand, Sandared Carl-Erik Willman, Värmskog Charlotte Hall, Vallentuna Dan Crona, Björnlunda Daniel Larsson, Årsta Dennis Olsson, Bandhagen Ebba Gustafsson, Johanneshov Emelie Helldén, Växjö Eva Centergren, Vendelsö Gunta Podina, Nyköping Jens Nordström, Malmö Joel Danell, Stockholm Johnny Nilsson, Karlskoga Jonas Malmström, Stockholm Lena Wennilsjö, Hudiksvall Lennart Gustavsson, Tranås Linda Brelin, Göteborg Louise Qvarfordt, Norrköping Lovisa Wanker, Malmö Ludvig Perés, Borlänge Mareike Timm, Göteborg Mikael K Nilsson, Sundbyberg Miranda Solvang, Stockholm Mitra Sohrabian, Luleå Nathalie Chávez, Västervik Nikko Knösch, Enskede Niklas Porter, Hägersten Paul Wennerholm, Göteborg Peter Frodin, Torna-Hällestad Solin Bakircian, Kista Thor-Björn Johansson, Landskrona Troy Enekvist, Uppsala Ulf Rehnholm, Eskilstuna Ulla Duell, Farsta Vanessa Wall, Årsta Victoria Eidenvall, VästeråsUtställare Västerbottens museum
Adam Sundman, Stockholm Adéle Askelöf, Stockholm Aija Svensson, Lund Ali Lorestani, Bandhagen Anna Nordström, Växjö Annica Berglund, Karlstad Carl Fredrik Dahl, Malmö Christine Johanson, Åre Clara Aldén, Göteborg Cletus Nelson Nwadike, Aneby Daniel Tubylewicz, Saltsjö-Duvnäs David Lundmark, Huddinge Duygu Getiren, Hägersten Ebba Gustafsson, Johanneshov Eira Desax, Järna Elina Hedlund, Umeå Erik Ogenstedt, Nacka Fanny Jansson, Bålsta Felix Arvidsson, Västerhaninge Gunta Podina, Nyköping Helen Ahlbom, Vallentuna Helena Hjälmefjord, Laholm Johan Strindberg, Bromma Johanna Wass, Nora Josefine Stenersen Nilsson, Solna Karin Thoring, Falun Kim Jansson, Mantorp Linda Eliasson, Umeå Linda Lidzén, Järfälla Lisa Sterner, Göteborg Magnus Wahman, Örebro Martin Kull, Vaxholm Mikael Cronwall, Stockholm Mitra Sohrabian, Luleå Moa Karlberg, Nacka Niklas Porter, Hägersten Patrik Hedljung, Bromma Peter Eriksson, Tyresö Ronny Vervaart, Nykvarn Simon Johansson, Stockholm Solin Bakircian, Kista Stefan Karlsson, Teckomatorp Ulf Rehnholm, Eskilstuna Veronica Johansson, Hägersten Thor-Björn Johansson, LandskronaFoto bildrutor: ”Vi ses på torsdagar” – Mitra Sohrabian ”Hultaström Sågverk” – Björn Granstrand ”Dold” – Anita Szava ”Skogen, Heden” – Thor-Björn Johansson ”Måndag 18 juli – Idag fyller jag 54 år pappa. – Gör du?” – Annika Eriksdotter ”Donetsk” – Troy Enekvist ”Malin och Jesper” – Daniel Larsson ”När världen försvinner.” – Gunta Podina ”Kurragömma” – Vanessa Wall
Kärlekens kraft
Berättelser om att föda och att födas
Om fotografen
Elisabeth Ubbe är fotograf och barnmorska. Hon dokumenterade sin första förlossning på Karolinska sjukhuset i Stockholm 2009. Ubbe pendlar mellan uppdrag för tidningar som The New York Times och egna projekt i foto, film och text där hon ofta undersöker frågor som på djupet rör kvinnors liv. Hon har presenterat sitt arbete vid FN:s kvinnokonferens vid tre tillfällen, varav en serie som ingår i Kärlekens kraft. ”Kärlekens kraft” visas på Arbetets museum 4 maj–12 augusti 2021.Porträttbild Elisabeth Ubbe: foto Jenny Frejing
Katt People
Om katter och deras människor
Om fotografen
Julia Lindemalm är fotograf, baserad i Malmö där hon arbetar regelbundet för magasin och dagstidningar. Hon är utbildad vid Mittuniversitet och Danmarks journalisthögskola och har utöver fotografi läst kritiska djurstudier på Lunds universitet. I sitt konstnärskap utforskar hon människans relation till djur. Hennes första fotobok ”Katt People” gavs ut 2017 och året efter kom ”Zoo World”, om fenomenet djurparker. Hennes bilder har vistats på gallerier och museer runt om i Sverige. För sitt arbete tilldelades hon det första Lars Tunbjörk-priset 2016. Hon har även fått författarfondens arbetsstipendium för sina två böcker, vunnit pris i Årets Bild och blivit nominerad till World Press Photos Joop Swart Masterclass. ”Katt People” visas på Arbetets museum 4 maj–14 augusti 2021.
#Kattpeoplearbetets
I anslutning till utställningen har vi bett våra besökare och följare att lägga upp bilder på sig själva och sina katter. Här visar vi upp ett antal av de bilderna.Jag har väntat så länge
Ångest och hybris i Nina Hemmingssons nya utställning
”Det är märkligt att det är tjugo år sedan jag gick ut konstakademin och lika länge sedan jag började teckna serier. Det känns på sätt och vis bara som några år. Samtidigt är det som att jag åldrats hundra år sedan dess. Jag får ibland frågan varför jag gräver mig ner i det mörka. Men jag gräver inte, utan bearbetar mina upplevelser i det här märkliga livet. I mina teckningar kan jag fylla i och ibland förstå tillvarons skevheter, vilket snarare är ett sätt för mig att ta mig ut ur det mörka än att söka upp det. Jag vet inte hur det hade gått för mig om jag inte haft mina pennor. Antagligen mycket dåligt. Parallellt med mig går tecknandet som ett eget spår genom tiden, eller en linje. Det går inte en dag utan att jag är tacksam över att jag har den här linjen, som inte bara löper jämte mig utan också in i mig och ut igen på pappret. Till utställningen JAG HAR VÄNTAT SÅ LÄNGE på Arbetets Museum har jag ett antal nya målningar/collage, som tillkommit under hösten 2020. Utöver det visas ett urval av de teckningar och serier jag gjort under åren.”Nina Hemmingsson oktober 2020
Om konstnären
Nina Hemmingsson, född 1971, är konstnär och serietecknare. Sedan debuten 2006 med ”Jag är din flickvän nu”, har hon kommit ut med en diktsamling och åtta serie-/bilderböcker, varav den senaste, ”Vad glad du är som får titta på mig”, utkom nu i våras. Utställningen JAG HAR VÄNTAT SÅ LÄNGE visas på Arbetets museum 4 maj–17 oktober 2021.Vad skulle EWK sagt?
EWK, miljön och klimatet
“No one will protect what they don't care about; and no one will care about what they have never experienced”Den 23 september 2019 höll Greta Thunberg ett tal inför alla världens ledare under FN:s klimattoppmöte i New York. Greta, som sedan hösten 2018 valt att skolka från skolan och sätta sig utanför Sveriges riksdag, med sin handskrivna skylt om skolstrejk för klimatet. I dag upprepar Sir David Attenborough samma sak, med en 93-årings patos, i sitt vittnesmål om den planet vi alla lever på och delar ansvar för. Hur skulle EWK ha reagerat på Gretas tal och Sir Davids vittnesmål? Skulle han varit tidningarnas utsände i New York? Hade han fått åka med på resorna till våra smältande poler? Ingen vet. Det vi i stället får göra är att vända tillbaka till vårt arkiv. Se hur han kommenterade lokala och globala frågor genom 50 års tecknande för tidningar och mediehus över hela världen. Frågor som rört miljö, klimat, jordens resurser och vår alldeles enastående vackra natur. Kanske kan hans bilder inspirera oss och ge oss kraft att vända utvecklingen? Ett är säkert: även om de skapats för decennier sedan fortsätter de att lära oss om vår gemensamma planet och om människorna som bebor den.David Attenborough
Illustrationer: Ewert Karlsson
En ovanlig vardag
Ögonblick från tillvaron under coronapandemin
”Det har varit ett otroligt intressant och spännande projekt. Att följa och dokumentera människors vardagsliv under den svåra tid vi levt i har varit en drömuppgift för en fotograf. Att på nära håll se när samhället går samman har varit fint.””En ovanlig vardag” visas mitt i Dokumentärfotosalongen på plan 7. Salongen är en årligen återkommande satsning där bilder från professionella fotografer och amatörer från hela Sverige samlas.– Jeppe Gustafsson
”SVT:s projekt speglar hur coronapandemin har förändrat livet och vardagen för oss alla. Både Dokumentärfotosalongen och 'En ovanlig vardag' handlar om människors egna bilder, berättelser och erfarenheter. Vi är glada att kunna visa dem tillsammans.””En ovanlig vardag” visas på Arbetets museum 24 september 2020–10 januari 2021. Bilder: Motala, mars 2020. Lässtund på biblioteket. Motala, juni 2020. I väntan på utspringet på Platengymnasiet. Motala, april 2020. Läraren Ebba Naylor håller digitalt upprop. Norrköping, maj 2020. "Covid-19-teamet" i Norrköpings kommun.– Sara Grevlund, intendent
Foto: Jeppe Gustafsson
Tecknare i tiden
12 EWK-bilder som fortfarande är aktuella
”EWK är en av få tecknare vars bilder stått emot tidens tand. Satirbild är annars en färskvara som inte sällan börjar smaka surt efter några decennier. Men EWK:s bilder har förblivit märkligt aktuella – lika mycket ett bevis på tecknarens skicklighet som på hur utvecklingen på vissa områden gått kräftgång genom decennierna.” – Karin SunvissonKarin Sunvisson beskriver EWK:s betydelse för satirgenren:
”Genom sina teckningar fanns [EWK] närvarande i det svenska folkets medvetande i över ett halvt sekel. Varje större händelse eller politiskt skeende under denna omvälvande epok fångades av EWK:s penna och gjordes greppbar för hans publik.””Tecknare i tiden – 12 EWK-bilder som fortfarande är aktuella” visas 16 juni–25 oktober 2020 på Arbetets museum.
Med pennan genom glastaket
100 finalbidrag från Women Cartoonists International Award
”Redaktörer och publicister verkar idag överens om att satiren är livsviktig för det demokratiska samhället. Satiren är ett lackmustest för yttrandefriheten, brukar det heta. Vad säger det då om vår yttrandefrihet när bara en bråkdel av de satirbilder som syns i det offentliga rummet är tecknade av kvinnor?” – Karin SunvissonInitiativet till Women Cartoonists International Award kommer från satirtecknaren Kianoush Ramezani, grundare av och ordförande för den världsomspännande organisationen United Sketches. Syftet med tävlingen är att lyfta fram kvinnliga och icke-binära satirtecknare och bryta de patriarkala strukturer som präglar genren politisk illustration. Utifrån tävlingens två teman, ”jämställdhet” och ”klimatförändringar”, skickades över 1000 bidrag in av totalt 260 tecknare världen över. Av dem valdes 100 bilder av 56 tecknare ut till finalomgången. Vinnare av Grand Prix i världens första Women Cartoonists International Award blev Doaa el-Adl från Egypten. I ungdomskategorin vann Camila de la Fuente från Venezuela/Mexiko.
Illustration huvudbild: Karin Sunvisson.
Utställningen Med pennan genom glastaket – Women Cartoonists International Award visas på EWK-museet, Arbetets museum, 16 juni till 15 november 2020. EWK-museet är Arbetets museums arena för satir och politisk illustrationskonst. Här visas en permanent utställning om en av Sveriges mest kända politiska tecknare – Ewert Karlsson, mer känd som EWK. På EWK-museet finns även ett galleri med nära 2000 av EWK:s teckningar. Här visas också tillfälliga temautställningar samt bilder av andra politiska tecknare. Läs mer om EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonst
Följande tecknare deltar i utställningen:
Adriana Mosquera Soto (Nani) | Colombia/Spanien, Alejandra Lunik | Chile/Argentina, Alessandra Respini | Schweiz, Andrea Arroyo | United States/Mexiko, Ashvini Menon | Indien, Benedicte | Schweiz, Camila de la Fuente | Venezuela/Mexiko, Catherine Beaunez | Frankrike, Christine Gaillet | Schweiz, Cristina Sampaio | Portugal, Deb Milbrath | USA, Doaa el-Adl | Egypten, Efat Amjadipoor | Iran, Elena Ospina | Colombia, Farnaz Nasiripour | Iran, Fereshte Maghami | Iran, Firoozeh Mozaffari | Iran, Hristina Belousova | Uzbekistan, Izabela Kowalska-Wieczorek | Polen, Karin Sunvisson | Sverige, Lida Hasanzadeh | Iran, Liz França | Brazilien, Mahboobe Pakdel | Iran, Mahdiyeh Kalantary | Iran, Mahnaz Yazdani | Iran, Mahshid Hashemi | Iran, Mansoure Dehghani | Iran, Marie Morelle | Frankrike, Marzieh Rezaei | Iran, Marziyeh Khanizadeh | Iran, Megan Herbert | Australien, Mia Mottelson | Danmark, Nahid Zamani | Iran, Rayma Suprani | Venezuela, Rosa Cerruto | Italien/Nederländerna, Sahar Rahmati | Iran, Sahar Fattah | Iran, Samane Saberi | Iran, Samaneh Rouhollahi | Iran, Sarah Boyce | UK, Sepideh Anjomrooz | Iran, Sepideh Aghaei | Iran, Serpil Kar | Turkiet, Sharon Murdoch | Nya Zealand, Snežana Čomor | Serbien, Stella Peralta | Colombia, Štěpánka Jislová | Tjeckien, Tânia Alexandra Cardoso | Portugal, Tat Effby | Storbritannien, Trax | France, Vuga Radulovic Zivkovic | Serbien, Zahra Zarinpoor | Iran, ZhouYu | KinaJuryn i Women Cartoonists International Awards 2019 bestod av följande 14 journalister, politiska illustratörer och aktivister:
Anne Derenne (Alias ADENE) | politisk illustratör – Spanien, Frankrike, Céline Schmitt | talesperson, UNHCR – Frankrike, Elizabeth Rivera Rivas | kommunikationsdirektör vid IFEX – Storbritannien, Jodie Ginsberg | vd för Index on Censorship – Storbritannien, Kat Roma Greer | AD vid Micro Galleries - Hong-Kong, Australien, Liza Donnelly/skribent och politisk illustratör vid The New Yorker Magazine och CBS News – USA, Louise Christine Larsen | konstvetare, upphovsperson Museet for Dansk Bladtegning – Danmark, Marilena Nardi | politisk illustratör – Italien, Mona El Tahawy | feminist, internationell föreläsare – Egypten, USA, Nzeeha Saeed | journalist and advokat för tryckfrihet – Bahrain, Frankrike, Rashin Kheiriyeh | illustratör och skribent – USA, Sara Qaed | politisk illustratör – Bahrain/UK, The Surreal McCoy | politisk illustratör – Storbritannien, Veronica Yates | direktör, Child Rights International Network – Storbritannien#metoo – en kod som förändrar världen
En kod som förändrar världen
Fotosalong 2020: KAOS
Se den digitalt!
Juryn pris för bästa bild 2020

Den gamla kvinnans blick riktar sig inåt och inte utåt. Det är som att hon försvinner in i sig själv. Hennes hår blir till en bild av hennes inre. Nycklarna fungerar både på en faktisk och symbolisk nivå. Det är nycklar som ingen längre kommer ihåg till vilka lås de går. Ljus och färger förstärker bilden av den isolering som en inbillar sig att kvinnan lever i. Helen Ahlboms bild Min mor hade mörkt lockigt hår visar ett stilla kaos.
Juryns pris för bästa bild utifrån temat ”kaos” 2020

Den unga kvinnan är finklädd, men kan inte gå på festen. Hon ser lite för stor ut för det utrymme hon befinner sig i. Speglingarna i glaset ger en bild både av det trånga utrymmet där inne och det förbjudna fria rummet utanför. Det är en bild av en människa, men också en bild av ett tillstånd som just nu råder i princip i hela världen. Kicki Lundgren visar i bilden Wilma ett sätt att se på kaos. Ett sätt som för några månader sedan, före corona, hade varit svårt att tolka som kaos men som nu känns obehagligt självklart.
Publikens pris för bästa bild 2020

Dokumentärfotosalong 2021 – dubbelt så stor!
Nästa år firar Arbetets museums Dokumentärfotosalong femårsjubileum. Det ska firas! Därför är vi glada att kunna avslöja att nästa års fotosalong växer till två destinationer: Norrköping och Umeå. För att fira lite extra slopar vi dessutom ansökningsavgiften under 2021! Vad blir nästa års tema för dokumentärfotosalongen? Det har vi frågat besökare till museet under hösten. Många bra förslag kom in och till slut valdes ”Se mig!” till temat för Dokumentärfotosalong 2021. Ansökan öppnar våren 2021, mer information kommer.Om dokumentärfotosalongen
Dokumentärfotosalongen är Arbetets museums årligen återkommande initiativ för att uppmärksamma det dokumentära fotografiet. Med salongen vill Arbetets museum erbjuda en arena för såväl amatörer som etablerade fotografer att dela med sig av sina berättelser. 91 fotografer sökte till Arbetets museums Dokumentärfotosalong 2020. Av dessa valde en jury anonymt ut 43 deltagare som ställde ut sammanlagt 99 verk i salongen. Under visningen av utställningen utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild, Juryns pris för bästa bild utifrån temat och Publikens pris för bästa bild. Stipendiet delas vanligtvis ut under evenemanget Dokfotodagen som går av stapeln på museet under hösten. Under Dokfotodagen delar vi även ut det prestigefyllda Dokumentärfotopriset och avslöjar temat för kommande års fotosalong. Dokumentärfotosalong 2020 visades 5 september–30 oktober 2020 på Arbetets museum.Antagna fotografer i Dokumentärfotosalong 2020
Agneta Spaton Norqvist, Luleå Anders Österberg, Brottby Andreas Hansen, Ödsmål Anna Nordström, Växjö Annelie von Wowern, Älta Annika Björndotter, Dala-Floda Annika Peterson, Göteborg Bengt Engwall, Norrköping Birgitta Nilsson, Norrköping Björn Nilsson, Stockholm Christer Engström, Johanneshov Christer Kleréus, Stockholm Elis Faber, Stockholm Eva Centergren, Vendelsö Gianluca La Bruna, Malmö Gunta Podina, Nyköping Helen Ahlbom, Vallentuna Helena Svensson, Sävedalen Håkan Strand, Saltsjö-Boo Ingemar Hermansson, Upplands Väsby Jonas Malmström, Stockholm Kevin Chang, Hägersten Kicki Lundgren, Uppsala Lars Forsgren, Sollentuna Lena Sjödin Roman, Sundsvall Lina Larsson, Eskilstuna Linda Eliasson, Umeå Maria Juvas, Sågmyra Masoud Shahsavari, Saltsjö-Boo Mats Gustafsson, Linköping Mats Högberg, Vällingby Michael von Schickfus, Norrköping Mikael Cronwall, Stockholm Mikael Solebris, Karlstad Nina Varumo, Älvsjö Per-Erik Åström, Stockholm Samuel Blixt, Frövi Sebastian Sardi, Lomma Svetlana P. Jansson, Arboga Ulf Forsberg, Bygdeå Ulf Isacson, Solna Yaser Kassab, Jönköping Ylva Bergman, Gustavsberg Foto bildrutor:- ”The scream” – Yaser Kassab
- ”Min mor hade små fötter – Helen Ahlbom
- ”Plan B – Snor” – Gianluca La Bruna
- ”Stig” – Ulf Forsberg
- ”Lamboo” – Sebastian Sardi
Möt blicken
En blick för förändring
Om fotografen
Fotograf Emilia Bergmark- Jiménez. (Född 1982 i Stockholm). Utbildad vid Fotoskolan i Gamleby och Högskolan för fotografi i Göteborg. Emilia är verksam som reklamfotograf med fokus på mångfald och representation, i Sverige och internationellt. Vid sidan av sin kommersiella verksamhet arbetar Emilia med egna konstnärliga projekt.Projektet Bredda bilden
I utställningen syns också det enskilda projektet Bredda bilden, ett samarbete mellan Emilia Bergmark-Jiménez och Teknikföretagen. Projektet syftar till att ge en vidgad bild av teknikindustrin och synliggöra kvinnor inom branschen. Satsningen består av en bildbank med närmare 200 bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik. Genom att lyfta fram förebilder vill Teknikföretagen komplettera bilden av vem som jobbar med teknik och få fler kvinnor att söka sig till branschen och till teknikutbildningarna. ”Att Teknikföretagen har gett mig förtroendet att gå hela vägen och skapa en hel bildbank är det som gör samarbetet unikt. Det är varken polerat eller iscensatt utan situationerna är på riktigt. Sedan är det ett tillfälle att nå väldigt många i en mansdominerad bransch, det ger projektet tyngd och visar att Teknikföretagen tar frågan på allvar.” – Emilia Bergmark-Jiménez Bilderna kan användas fritt av alla som vill bidra till att bredda bilden av teknikindustrin. https://breddabilden.teknikforetagen.se/ I sociala medier: #breddabildenSwedish Blue I
En skildring av det anonyma Sverige
Det resande demokratilabbet
Bli en propagandaavslöjare!
Boka en workshop
Bli mästare på källkritik! Missa inte att boka in din grupp eller klass på en workshop i Det resande demokratilabbet. Vår projektledare guidar er genom utställningen och ger er verktyg för att avslöja propaganda, genomskåda vinklad information och identifiera åsiktskorridorer. Utställningen och workshopen fungerar även som språngbräda in i Statens medieråds metodmaterial för högstadie- och gymnasieskolan; Propaganda och bilders makt.Här har Det resande demokratilabbet visats:
Svärta
Svenska fotografer i den tunga industrin 1968–74
Svenska fotografer i den tunga industrin 1968–1974 – Yngve Baum, Jean Hermanson och Odd Uhrbom
I slutet av 60-talet växte missnöjet med arbetsförhållandena på industrier runt om i Sverige. 9 december 1969 inleddes en strejk i den svenska gruvindustrin. Orsaken var bland annat missnöje med arbetsmiljön, bristen på inflytande på jobbet och ett nytt ackordslönesystem. Strejken spred sig snabbt och som mest omfattade den omkring 5000 arbetare. Detta kom att bli en väckarklocka för makten. Under samma tid skildrades arbetsmiljön och stämningen på industrier runt om i landet av tre fotografer, oberoende av varandra. Yngve Baum, Jean Hermanson och Odd Uhrbom gav med stöd av erkända författare som Sara Lidman och Folke Isaksson ut fotoböcker som visade arbetsförhållandena och som uppmärksammades i debatten kring arbetarnas rätt. Först fem decennier senare skulle dessa bilder för första gången komma att samlas i en utställning.Utställningen är producerad av Landskrona Foto och ska efter visningsperioden på Arbetets museum vidare till Norrbottens museum i Luleå.
Hej robot!
En utställning om sociala robotar och framtidens samhälle
Visning med koppling till läroplanen
Visningar av utställningen riktar sig främst till högstadiet åk 9 och gymnasiet med flera kopplingar till GY-11. Eleverna ges möjlighet att undersöka olika perspektiv kring den tekniska utvecklingen och individens roll, i syfte att utveckla förståelsen för frågor om arbetsliv, innovationer och hållbar utveckling. Gör en visningsförfrågan Frågor? Kontakta pedagogik@arbetetsmuseum.seHej robot! är producerad av Arbetets museum tillsammans med forskare inom olika ämnen som studerar teknikförändringar och hur de påverkar samhället. Utställningen är finansierad av forskningsrådet Formas och är ett samarbete med Kungl. Tekniska högskolan, Linköpings universitet och Furhat Robotics. Illustration ovan: Gullers Grupp
Rösträtt för kvinnor
En utställning baserad på Sara Telemans bok med samma namn
Övergivna platser
Sällsamma vykort från ett Sverige som fallit i glömska
Girls, girls, girls
“Tjejerna jag plåtar är offer för en blick men de är också starka och har makten över din blick”
Varats olidliga tröghet
Humor med jävligt mycket allvar
Vernissage lördag 16 mars kl. 14.00
Carina Milde, intendent EWK-museet, hälsar välkommen. Mathias Leclér, Per Englund och Victor Johannesson medverkar. Förfriskningar.Signering
Under dagen kommer böcker samt tryck att säljas i museibutiken på entréplan. Kl. 14.45 sker signering på plan 7 där utställningen finns.Utställningen består av ett antal bilder från bokprojekten Villfarelser, Englund/Villfarelser och Villfarelser & Döden. Urvalet har gjorts tillsammans med K J Elton Enström, förläggande redaktör, Placenta Förlag & Agentur. Foto ovan: Villfarelser/Mathias Leclér. Foto nedan: Per Englund.
Survivors
Fotoutställningen Survivors är ett samarbete mellan UNDP och den svensk-eritreanska fotografen Malin Fezehai. Utställningen skildrar människor som överlevt extremism och terrorattacker.
”I den här fotoutställningen vill vi ge en röst åt människor som överlevt terrorattacker för att ge en plattform till de som sällan hörs i media. Dessa porträtt visar modet och styrkan hos människor som byggt upp sina liv igen, trots det fruktansvärda de har genomlevt. Överlevarnas olika religiösa, etniska och nationella bakgrunder visar att våldsbejakande extremism är en gemensam börda. Vi har alla ett ansvar att motarbeta den och vi kan genom research som UNDP genomfört lära oss mer om varför människor väljer att gå med i extremistgrupper.”Utställningen visas som en del av Framtidsland på plan 5 på Arbetets museum i samband med de Globala veckorna. UNDP - FN:s utvecklingsprogram UNDP är FN-systemets största organ. I 177 länder världen över arbetar UNDP för att utrota fattigdom i alla dess former, förebygga konflikter och uppnå utveckling som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar. I Sverige arbetar UNDP med att sprida kunskap om FN:s arbete och de Globala målen. Vi tror att kunskap föder handling och att vi tillsammans kan uppnå de Globala målen som gäller alla världens länder, även Sverige! Fotograf Malin Fezehai Malin Fezehai är baserad i New York och hennes arbete skildrar ofta människor på flykt. Läs mer på: UNDPS rapport - Journey-to-extremism.undp.org survivors-of-extremism.undp.org/en
100 % kamp – Sveriges historia
En utställning om rättigheternas grundläggande betydelse för ett demokratiskt samhälle.
Vernissage
Lördag 19 Jan 2019 kl. 13:45 - 15:00. Välkomna! Vernissageprogram & infoFör lärare
Vill du ta med din skolklass på en visning av 100% kamp? Välkommen att skicka in en visningsförfrågan via vår hemsida! Koppling till läroplanen: Visningen svarar upp mot det centrala innehållet om demokrati och mänskliga rättigheter i GY–11 och riktar sig till högstadiets åk 9 och gymnasiet. Utgångspunkten ligger i Skolverkets riktlinjer för skolans arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. För att underlätta fortsatt arbete i skolan efter visningen finns också en kostnadsfri lärarhandledning att ladda ner: Lärarhandledning100 procent kamp (pdf) Visningen är 60 min, max 30 elever/grupp. Kostnad: 500 kr. Vid frågor, kontakta pedagogik@arbetetsmuseum.se100% kamp – Sveriges historia är en vandringsutställning och producerad av Regionmuseet Kristianstad i samarbete med Historiska museet, Sundsvalls museum och Västmanlands läns museum. Finansiering med stöd av Postkodlotteriet. De lokala delarna i utställningen, om rättighetskamper i Norrköping, är producerade av Arbetets museum. Foto bilder nedan: Evelyn Thomasson/Regionmuseet Kristianstad
EWK 100 år
– en berättelse om hans liv.
FOTO:
Omslagsbild: Esse Jansson (beskuren) Illustration: EWK Foto mitten: Börje Thull Foto till höger: Karl Heinz HernreidAina & Tage
I utställningen får vi följa Ainas och Tages liv som åldrande par med ett gemensamt liv sedan slutet av 1950-talet. Rebecka Uhlin har med kamerans hjälp fått tillåtelse att komma nära sina morföräldrars kärleksrelation.
”Jag kände mig viktig när jag och mormor Aina bakade och hon tålmodigt lät mig mäta upp ingrediens efter ingrediens. Jag var deras första barnbarn och det märktes i vår relation att de värdesatte det. Ju äldre jag blir desto mer nyfiken har jag blivit på deras relation."Utställningen utforskar hur våra känslor påverkas av den sårbarhet som relationer innebär. Vad handlar om oss själva och vad handlar om den vi tycker om? Vilken roll spelar förväntningarna som vi tror att andra har på oss? Aina och Tage är också namnet på den fotobok som gavs ut 2017.
”Mina frågor och funderingar har ofta överskuggats av känslor, lättnad och ödmjukhet inför deras tillgivenhet. Jag tror att vi människor förstår och definierar oss själva i förhållande till varandra och vår omvärld. Bilderna i den här boken handlar om min upplevelse av mina morföräldrars relation. Oundvikligen handlar de också om min relation till dem."
Det resande demokratilabbet
Bli en propagandaavslöjare!
Turnéplan:
Norra Sverige- Hjalmar Lundbohmsskolans bibliotek – Kiruna v. 41-44 2018
- Umeå stadsbibliotek – Umeå v. 46-49 2018
- Luleå stadsbibliotek – Luleå v. 51-03 2018/2019
- Bergs bibliotek – Svenstavik v. 05-08 2019
- Järpens bibliotek – Järpen v. 10-13 2019
- Bollnäs bibliotek – Bollnäs v. 15-18 2019
- Malå bibliotek – Malå v. 20-23 2019
- Åsele bibliotek – Åsele v. 35-38 2019
- Gävleborg v. 40-43 2019
- Smedjebackens bibliotek – Smedjebacken v. 45-48 2019
- Tullängsgymnasiets bibliotek – Örebro v. 41-44 2018
- Arvika bibliotek – Arvika v. 46-49 2018
- Motala bibliotek – Motala v. 51-03 2018/2019
- Järfälla bibliotek – Järfälla v. 05-08 2019
- Finspång bibliotek – Finspång v. 10-13 2019
- Åtvidaberg bibliotek – Åtvidaberg v. 15-18 2019
- Linköpings stadsbibliotek – Linköping v. 20-23 2019
- Norrköpings stadsbibliotek – Norrköping v. 35-38 2019
- Vallentuna kulturhus – Vallentuna v. 40-43 2019
- Mediatek Tingsholm – Ulricehamn v. 45-48 2019
- Tingsryd bibliotek – Tingsryd v. 46-49 2018
- Mölndal stadsbibliotek – Mölndal v. 51-03 2018/2019
- Arlövs bibliotek – Burlöv v. 05-08 2019
- Lund stadsbibliotek – Lund v. 10-13 2019
- Kulturpunkten – Bromölla v. 15-18 2019
- Billesholms bibliotek – Billesholm v. 20-23 2019
- Växjö Stadsbibliotek – Växjö v. 35-38 2019
- Strömstad gymnasium – Strömstad v. 40-43 2019
”Och täta opinionsmätningar håller partiledarna i trim…”
Valår i EWK-galleriet
Ragnvald Blix
Karikatyrtecknaren som utmanade Hitler
Dokumentärfotosalong
För tredje året i rad genomförs Dokumentärfotosalongen. Årets tema är "ett annat sätt att se".
Pristagare i Dokumentärfotosalong 2019
”I 60+ har Karin Thoring skapat en varm och kärleksfull bild av matte och hund i det ombonade sovrummet. Så befriande att se en så varm, avslappnad och avsexualiserad bild på kvinnokroppen.”
”Mats Gustafsson lyckas i bilden Abiturientbal skapa ett ögonblick av magi. Med hjälp av kameran förstärks dansen och ges en förtrollande, pampig och drömsk känsla. En bild man inte glömmer.”
Årets jury
Samtliga antagna fotografer i Dokumentärfotosalong 2019
Last night in Sweden
Donald Trumps mystiska uttalande om ”what's happening last night in Sweden” ligger till grund för denna utställning.
Min djuriska park
En annorlunda djurpark på Arbetets museum i sommar!
om utställningen
I utställningen Min djuriska park möter vi ett 40-tal djur sammanfogade av vardagliga prylar som vi människor omger oss med. Varje individ får sin unika karaktär av sina material - en fladdermus gjord av paraplyer, dammsugarmunstycken som förvandlats till en apa eller en 3,5 meter lång krokodil gjord av bildäck är några av djuren som besökarna kan möta i parken. De återvunna materialen öppnar upp för tankar vart saker och ting har för ursprung och vilka egenskaper de ger djuren. Min Djuriska park är skapad av konstnären Eric Langert. Utställningen har turnerat runt i landet i 20 år, men det är första gången djuren anländer till Norrköping.Om jag finge välja…
Idag skickas varken bildtecknare, fotografer eller journalister ut på uppdrag i samma utsträckning som på EWK:s tid. I EWK:s Galleri visar vi nu ett urval av bilder från EWK:s resor runt om i världen.
Visuell journalistik
15 DN-fotografer i Dagens Nyheters hittills största fotoutställning
Utöver fotografierna får du även uppleva en ny sorts bildberättande i form av virtual reality. Låna våra VR-glasögon och ta del av hela bilden i en 360-gradersupplevelse med DN.VR. Dagens Nyheters fotografer har genom åren vunnit såväl nationella som internationella priser ibland annat World Press Photo och Årets bild. I ”Visuell journalistik” medverkar 15 DN-fotografer: Fredrik Funck, Magnus Hallgren, Paul Hansen, Anders Hansson, Lotta Härdelin, Thomas Karlsson, Jonas Lindkvist, Lars Lindqvist, Beatrice Lundborg, Alexander Mahmoud, Lisa Mattisson, Anette Nantell, Eva Tedesjö, Nicklas Thegerström och Roger Turesson.”Det viktigaste är att vi själva är på plats och skildrar det som händer. DN ska vara en förstahandskälla” Pär Björkman, bildchef
Bildtext
Stor bild överst på sidan: Stefan Löfven åker på Sverigeturné, istället för att åka till Almedalen. Nedan till vänster: Stockholm, Sverige 2016-05-30 (Bilden är beskuren) Nedan i mitten: Val i Kirkuk. I kön står trebarnsmamman Payman med sina döttrar Honia, 7 år, och Hevin, 5 år. De är klädda i sina finaste klänningar, vita med spets, och de har blommor i håret. Som om de skulle på bröllop eller fira något mycket högtidligt. "Detta är en högtidsdag", säger deras mamma Payman. (Bilden är beskuren) Nedan till höger: Bildtext saknas. (Bilden är beskuren)Kod
Om "Mee-Mawing" - ett hemligt kodspråk som skapades av kvinnliga textilarbetare i Lancashire
I väntan på vad som komma skall
Fotograf Helga Härenstams dokumentation av sin resa i hennes farmors fotspår - till Mnene missionsstation i Rhodesia.
Bilderna som används på denna sida är beskurna.
Magnus Bard
Västerbottnisk satirtecknare med ett jävla sinne för humor.
Västerbottnisk satirtecknare med ett jävla sinne för humor
Arbetets museum startar året med en retrospektiv utställning av den EWK-prisbelönade satirtecknaren Magnus Bard, känd från bland annat DN och Kommunalarbetaren. Här visas flera decenniers produktion med bilder alltifrån den svenska pressen till de stora internationella utställningarna. Magnus Bard, född 1955 och uppvuxen i Vindeln. Efter studier på Konst- och Miljöskolan och därefter Anders Beckmans Skola började han 1980 arbeta som illustratör på SVT:s nyhetsredaktioner och reklamtecknarstudion Rithuset i Stockholm. 1986 övergick han till egen frilansverksamhet med huvudsakligen bok- och tidningsillustration och mellan 1998 och 2015 var han fast anställd som tecknare på Dagens Nyheters ledarredaktion. Idag anlitas han av Dagens Nyheter som frilansande tecknare. Den övriga tiden arbetar han regelbundet för tidningen Kommunalarbetarens ledarsidor samt med bok- och tidningsuppdrag. Han erhöll 2005 Stora Svenska Illustratörspriset och 2012 EWK-priset. Magnus Bard är bosatt i Vallentuna.Transforming our world
Utställning om FN:s globala mål
Fotoutställning om robotteknik i Japan
Innovation och robotteknik i äldrevård
Kaigo Robotto – robotar i japansk äldrevård är ett samarbete mellan Arbetets museum och fackförbundet Kommunal.
Marken under dina fötter
Män som faller. Kvinnor som vänder sig om.
I telefonen finns hela människan
Fotografier som berättar om livet, av människor på flykt.
Fragment och helhet
Hur kan ny arkitektur fånga upp och förnya specifika och särpräglade karaktärsdrag i en stad?
Studio 7 leds av Elizabeth Hatz och Peter Lynch. Elever: Arjuna Benson, Johan Bärnström, Josefin Borg, Chen Qi, Du Han, Emma Ekman, Adnan Gacanin, Faiza Hussain, Gabriella Jakobsson, Hedda Jernæss, Daniel Elis Karlsson, Hwang Kisoo, Xiao Lu, Pontus Restadh, Elsa Sjögren, Åse Skaldeman, Mateusz Szpotowicz.
Vi måste våga tala om Wisti
Satirteckningar av Kent Wisti
Ursäkta röran – omställning pågår
En tankeväckande utställning som ger dig verktyg att hänga med i den omställning som pågår i arbetslivet.
Ta greppet om arbetsmiljöarbetet hos oss - workshops med konkreta verktyg!
Under hösten erbjuder Arbetets museum workshops för små och stora organisationer som befinner sig i eller står inför förändring. Med hjälp av utställningen "Ursäkta röran - omställning pågår" fokuserar vi på arbetsmiljöfrågor och omställning utifrån verksamhetens och individens perspektiv. Besöket ska inspirera till fortsatt arbete både inom organisationen och personlig utveckling för enskilda medarbetare. I workshopen behandlar vi arbetsmiljöperspektivet, men vi arbetar också med grupputveckling. Genom våra workshops får ni arbeta med bland annat: - Friskfaktorer för en hållbar arbetsplats - Kompetensinventering för organisationer och individer - Omställningar igår och idag. Vilka utmaningar måste vi hantera? - Bättre arbetsmiljö genom inspirerande exempel på innovationer inom offentlig och privat sektor Läs mer om våra workshops här.Art ’n Stuff
Hoppfullt skapande!
Hoppfullt skapande för barn 3-10 år
Konstnärsparet Merja Puustinen och Andy Best har tillsammans skapat en lustfylld utställning med fokus på kreativitet, lek och intellektuell stimulans. Genom fantasieggande hoppskulpturer kan besökaren välja att antingen beskåda eller att själv delta och utmana sina sinnen genom lek och skratt tillsammans med andra. En annan del av utställningen består av en kreativ vägg där våra besökare inbjuds att bidra med sitt eget alster, utifrån sin egen energi och fantasi, intill konstnärernas egna och de andra besökarnas. På detta sätt blir alla delaktiga i en skapandeprocess som är konstant pågående och föränderlig – med egna konstverk som färgas av våra olika livserfarenheter, de vi är och den plats vi kommer från. Under visningstiden inryms vår Kreativa verkstad i utställningen på våning 2. Här skapar vi tillsammans efter att vi lekt i hoppskulpturerna och målat på väggen.om konstnärerna
Merja Puustinen och Andy Best är gifta och bor i Esbo, Finland. De har arbetat tillsammans sedan 1992 och har fått stor uppmärksamhet genom sina utställningar såväl i Finland som internationellt. Merja Puustinen är forskare och doktorsstuderande i konst och kulturvetenskap vid Konstuniversitetet i Helsingfors. Andy Best föreläser inom skulptering och är doktorsstuderande inom mediakonst vid Aalto universitet. Utställningen Art ‘n Stuff visas på Arbetets museum den 27 maj 2017-20 augusti 2017. Det finns en hel del som är bra att veta inför ert besök i utställningen:BEGRÄNSAT INSLÄPP
Eftersom utställningen Art n’ Stuff bjuder på ett pedagogiskt upplägg tillsammans med personal från museet gäller följande:- Åldersgräns: Barn 3-10 år i vuxet sällskap
- Antal barn: Vi tar emot max 10 barn per grupp
- Insläpp: Vi släpper in en ny grupp varje hel- och halvtimme, vardagar och helger, mellan kl 12-16.
- Anmälan: Museets personal delar ut biljetter till deltagare som anmäler sig i receptionen.
- Förskolor och grupper: För förskolor och andra större grupper (max 10 barn) går det bra att boka in förmiddagsvisningar under augusti månad. Bokning sker då via denna länk. För kontakt eller andra önskemål hänvisar vi till museets pedagoger via pedagogik@arbetetsmuseum.se eller via telefon 011 - 23 17 52.
ATT TÄNKA PÅ
- Väntetid kan komma att inträffa!
- Inga vassa föremål: Skor, eller kläder med vassa/hårda detaljer, får ej användas i utställningen (skoförvaring och avhängningsmöjligheter finns i anknytning till utställningen)
- Barnvagnar: Barnvagnsparkering finns på våning 1 (Laxholmskällaren)
- Toaletter: Finns på våning 2 i anknytning med Café Strykjärnet, samt på våning 1 (Laxholmskällaren)
- Stängda dagar: Museet har stängt midsommarafton och midsommardagen (23-24 Juni)
När Luther blev viral
En utställning om Luther, demokratin och den massproducerade bilden
Bilden ovan: Flygblad från första årsdagen av Reformationen, 1518. Visar hur Luther skriver sina 95 teser på kyrkporten med en penna så lång att den både sticks igenom öronen på lejonet, dvs påven Leo X som lejon, och petar av påvetiaran på samma påve i sin mänskliga gestalt. Ger en bild av hur störd påven och katolska kyrkan blev av munken Luther och hans idéer om den reformerade kristna kyrkan. Bilder nedan fr.v.:
- Ett porträtt av Martin Luther av Lucas Cranach, 1520. Fotograferad av Paul T. McCain 2006. Bildkälla: Wiki Commons.
- Idag omges vi av hat, hot och direkta personangrepp på nätet. Men detta är inget nytt fenomen. Bilden visar ett flygblad som hämtat sin form från ett så kallat Scheltbrief, ett brev med en direkt förolämpning i text som ofta åtföljdes av en så kallas Schandbild, en nidbild. Dessa direkta förolämpningar skickades bland överheten under den här tiden. Påvevapnets nycklar är splittrade och i ena nyckeln hänger påven med sin tiara och i den andra hänger Judas. Båda kopplas samman genom penningpungen i mitten, Judas med sina silverpenningar, lönen för sitt förräderi mot Jesus och påven för att han skor sig på människors vilja till förlåtelse av sina synder genom avlaten.
African catwalk
En färgstark utställning om den afrikanska modebranschen
Dokumentärfotosalong
Kända och okända fotografer i jurybedömd fotosalong
Juryn
Göran Widerberg – bildredaktör, Dagens arbete Helga Härenstam – Fotograf Truls Olin – utställningschef, Arbetets museum Urvalet gjordes anonymt bland de inkomna bidragen.Utställande fotografer
Mikael Andersson, Lotta Andersson, Hilda Arneback, Tommy Arvidsson, Per Erik Berglund, Ylva Bergman, Annika Björndotter, Troy Enekvist, Henrik Eriksson, Sören Fröberg, Malin Gezelius, Néha Hirve, Annika Holmér, Krister Hägglund, Anders Högmark, Kajsa Juslin, Marie Jönsson, Iréne Karlbom Häll, Ronny Karlsson, Krister Kleréus, Stefan Kristiansson, Martin Kull, Viktor Lindbäck, Mikael Lindström, David Lundmark, Cletus Nelson Nwadike, Björn Nilsson, Staffan Nygren, Katerina Mistal, Anders Roth, David Skotte, Vilhelm Stokstad, Dick Svedenborn, Karin Thoring, Björn Ullhagen, Magnus Wahman, Johanna Wulff, Jan Åhman, Thomas Årebrand.Back up
Ett projekt med unga som stöttar unga
Om fotografen
Sara Johari examinerades från Nordens Fotoskola, Biskops Arnö, 2013 och har sedan dess arbetat som fotograf på Sydsvenskan, Norrköpings Tidningar och Trelleborgs Allehanda. Med Malmö som bas kombinerar hon nu frilansjobb med egna projekt såväl i Sverige som på andra breddgrader. Under sin praktik på Norrköpings Tidningar, 2012, kom hon i kontakt med BACK UP för första gången och har hållit dem varmt om hjärtat sen dess.Visningar på olika språk under våren
Visningen pågår i 45 minuter. Samling i receptionen. Tisdag 11 april, kl 18.00: Spanska Tisdag 18 april, kl 18.00: Persiska Tisdag 25 april, kl 18.00: Serbiska Tisdag 2 maj, kl 18.00: Grekiska Tisdag 9 maj, kl 18.00: Arabiska Tisdag 16 maj, kl 18.00: Somaliska Tisdag 23 maj, kl 18.00: Franska Tisdag 30 maj, kl 18.00: EngelskaRichard Nixon
Presidenten som avgick
”Den 22 oktober 1968 bromsade Richard Nixons kampanjtåg in hos väljarna i den lilla staden Deshler, Ohio. När den republikanska presidentkandidaten vinkande kom ut ur sin vagn såg han en flicka hålla upp ett plakat: ’För oss samman igen’. Två veckor senare hade Richard M Nixon blivit USA:s president och kungjorde att hans uppgift skulle bli att ena nationen igen.”Orden är Dieter Strands och kommer från reportageboken Ett år med Nixon (1969) som han och EWK gjorde efter att ha bevakat Richard Nixons första presidentkampanj 1968, då de följde presidentkandidatens väg genom Ohio ombord på kampanjtåget. Här berättar de om stämningen i Washington, om Svarta Pantrarna och de afroamerikanska medborgarnas kamp efter att Martin Luther King Jr. mördats och om Pentagon och Vietnamkriget. Dieter och EWK fortsatte att bevaka Nixon för Aftonbladets räkning, både under hans första presidentperiod och inför omvalet 1972. I en ny utställning i Galleriet på EWK-museet visas 12 originalbilder av EWK som är en närstudie av den enda av USA:s presidenter som själv valt att avgå. Detta efter skandalerna kring Watergate, olagliga bombningar i Vietnam och oärliga kampanjdonationer. Med dessa teckningar länkas vi till situationer idag, med Donald Trump vid makten. Utställningen visas under perioden 20 februari 2017-1 oktober 2017.
Flykt
Fotograf Anders Hanssons skildring av flyktingar runt om i världen.
Om utställningen
Utställningen "Flykt" består av ett tiotal reportage om flyktingar runt om i världen, gjorda mellan 2003 och 2014 av fotograf Anders Hansson. Anders Hansson är frilansande bildjournalist med Malmö som bas men med omvärlden som inriktning. I mars 2016 utsågs han till årets Fotograf i Sverige, bl a för bevakningen av flyktingströmmarna till Europa och i Sverige. Sedan 2003 har Anders dokumenterat flykt och migration runt om i världen, ett arbete som 2014 resulterade i boken Flykt utgiven i samarbete med Svenska Röda Korset. Till vardags arbetar han med nyhetsbevakning och reportage i utlandet huvudsakligen för Dagens Nyheter.Bilderna
Stora bilden ovan är fotograferad i Libyen. Nedre bilderna är fotograferade i (fr v) Pakistan, Europa, Afghanistan.Better Shelter
En del i utställningen Framtidsland
Valloner – arvet till svensk stålindustri
En gemensam historia
Sydafrika i bilder – EWK möter Zapiro
Tecknad satir över fem decennier
Om jag finge välja…
En djupdykning i EWK-arkivet.
Secret Camps
Åsa Sjöströms bilder av sommarläger för våldsutsatta kvinnor och barn
Om jag fick välja
Prisbelönta bilder om friidrottaren Nadjas kamp mot cancer
Generation Z
Politik, miljö och samhälle ur ”post-millenniumgenerationens” perspektiv
Samarbete med Gamleby folkhögskola
För tredje året i rad samarbetar Arbetets Museum med yrkeshögskoleutbildningen Fotograf för Reklam och Magasin vid Gamlebys folkhögskola. Denna gång fick studenterna uppdraget att i bild lyfta fram och tolka museets verksamhet med fokus på målgruppen ”unga”. Med museets arbete som utgångspunkt skapades verk som speglar uppdraget kring demokrati, yttrandefrihet, allas lika värde och museet som en plats för nyfikenhet, samtal och debatt. Utställningen innehåller porträtt, stilleben, iscensatt fotografi och även montage som visas i 16 fotoverk, 2 installationer och 3 videoverk. Utställningen "Generation Z" är producerad av Yrkeshögskolan Fotograf för reklam och magasin, Fotoskolan i Gamleby med stöd av Landstinget i Kalmar län och visas på Arbetets museum under perioden 18 juni till 11 september.Fånga energin!
En del i utställningen Framtidsland
Jobbcirkus
En utställning om gymnasievalet
En utställning om gymnasievalet som ibland kan kännas som rena cirkusen.
Jobbcirkus ska hjälpa sjunde-, åttonde- och niondeklassare att reflektera kring gymnasievalet och olika yrkesbanor. Utställningen är också ett värdefullt stöd för lärare, studie- och yrkesvägledare och andra som på olika sätt arbetar med att stötta elever inför valet till gymnasiet. Jobbcirkus ska inspirera, vidga vyer och ge exempel på olika möjligheter. Fyra temaområden lyfter olika perspektiv för att valet ska bli enklare och roligare. På ett lekfullt sätt ger utställningen en klarare bild av hur framtiden kan se ut och hur yrkesdrömmar kan bli verklighet. Jobbcirkus lyfter fram mismatchen Det finns en mismatch på arbetsmarknaden - utbildningarna som ungdomar väljer matchar inte alltid behovet av arbetskraft. Ungdomsarbetslösheten är stor, samtidigt som det saknas arbetskraft inom vissa branscher – exempelvis i teknik- och industriföretagen. Så vilka utbildningar kan man välja för att bli attraktiv för arbetsmarknaden? Var finns jobben om ett, fem eller 15 år? Vad vet vi om framtiden? Jobbcirkus förklarar hur det ligger till. Jobbcirkus kommer att finnas på Arbetets museum under perioden oktober 2016 till maj 2017 och blir sedan en mobil utställning som kan turnera i landet. Detta är en uppdaterad version av Jobbcirkus som visades under 2013-2014 och då gick till final i den nationella tävlingen Årets utställning.Mer information om utställningen
Samverkansparter Arbetets museum i Norrköping är producent i samverkan med en regional och en nationell projektgrupp: Regional projektgrupp: Region Östergötland, Teknikföretagen, Unionen, IF Metall, Industrikompetens, Länsstyrelsen, Svenskt Näringsliv, LO och Arbetets museum. Nationell projektgrupp: Teknikföretagen, IF Metall, Skolverket och Arbetets museum. Målgrupp Utställningen vänder sig i första hand till sjunde-, åttonde- och niondeklassare som står inför gymnasievalet, men även yngre och äldre elever har stor nytta av ett besök. Genom workshops ledda av museets pedagoger får de fundera över framtiden i en lekfull miljö. När eleverna lämnar utställningen är vårt mål att de ska ha med sig ny inspiration, idéer och konkreta verktyg för att kunna göra medvetna val. Film från invigningen Landshövdingen Elisabeth Nilsson och eleven Abdifatah Mohamed inviger utställningen: https://www.youtube.com/watch?v=hfgwkcQowO0 (Youtube) Många bokade grupper för Jobbcirkus just nu Bokade grupper har företräde till våra utställningar. Just nu är många grupper inbokade på utställningen Jobbcirkus. Eftersom de flesta bokningarna äger rum på vardagar fram till klockan 14.00 rekommenderar vi icke-bokade grupper att besöka utställningen från kl. 14.30 alternativt på helger och lov.Jobbcirkus på flera språk
Genom appen Izi travel kan utställningen upplevas på fler språk. Läs mer här: https://www.arbetetsmuseum.se/upplev-jobbcirkus-pa-fler-sprak/EWK möter Tanzania
Politisk satir och tingatinga
Svenska pappor
Fotograf Johan Bävmans bilder på svenska pappor visas på Arbetets museum under sommaren 2016.
#jagfårvälsäjavadjagvill
En växande vandringsutställning om yttrandefrihet
Fritt ord 250
Fritt ord 250 uppmärksammas i EWK-galleriet.
Det är vi som är Norrköping
Om supportrarna och kärleken till fotbollen
Alla ska passa in
En utställning om stereotyper kring kropp, kön, klass, ålder, funktionshinder, åsikt, bakgrund, sexualitet och tro.
Barn och krig
Internationella tecknare i gemensam utställning om barns utsatthet
EWK och Kalla kriget
Nyhetskommentering över tre decennier
Prekär
Prekär: om det nya arbetslivets estetik och etik
- Daria Bogdanska
- Kalle Brolin
- Ioana Cojocariu
- Celie Eklund
- Annika Eriksson
- Angelica Falkeling
- Anna Ihle
- Anders Rundberg, Homa Badpa & Amanda Peterson
- Marika Troili
- Emma Tryti

Bamse och Dundermysteriet
Ett hållbarhetsäventyr!
Vad har hänt med Dunderklockan? Varför finns det så få? Och varför växer inte Lille Skutts morötter som de ska? I utställningen "Bamse och Dundermysteriet" får våra besökare följa Bamse och hans vänner på ett äventyr för att rädda miljön.
Farmor är orolig för blomman Dunderklockan. Det är av Dunderklockans dunderpulver som Farmor gör Dunderhonungen som gör så att Bamse blir stark. Men nu finns inte lika många Dunderklockor som förut och Farmor är orolig. Hur det ska gå med Dunderhonungen? Den kommer ju ta slut om det inte finns några Dunderklockor. Och stackars Lille Skutt! Hans morötter kommer inte upp i trädgårdslandet längre... Hur ska han få mat om det inte finns några morötter? Bamse, Nalle-Maja och deras vänner kan inte förstå vad som hänt - vilket mysterium!
Ganska snart förstår de att något är fel med miljön och misstänker att det är Krösus Sorks fabrik som orsakar problemen. Fabriken finns på Klippön, och Bamse, Nalle-Maja och deras vänner tar oss med på en resa för att lösa mysteriet.
---
Utställningen "Bamse och Dundermysteriet" är producerad för barn från förskolan upp till årskurs 3, i samarbete med Hyresbostäder, Swedbank och Kolmårdens djurpark.
---
Vill du veta mer om den turnerande utställningen om Bamse och Dundermysteriet? Kontakta oss via info@arbetetsmuseum.se.
Jag älskar dig ända till sommaren
Den långa vägen tillbaka efter en svår skilsmässa
Världens mitt finns inte på kartan
100 barn på institutioner berättar.
Medverkande institutioner
Barnhemmet i Pabradé, Švenčionys, Litauen. Barn och ungdomar som placeras på barnhemmet bor oftast kvar på barnhemmet tills de blir vuxna. Otradnoje rehabiliteringscenter för barn i stadsdelen Otradnoje, Moskva, Ryssland. Barn och ungdomar placeras här tillfälligt. Centret arbetar under placeringstiden med familjer, förmyndare och fosterföräldrar. Målet är att barnen ska leva i familjer. Råby ungdomshem, Lund, Sverige. Ungdomar placeras på ungdomshemmet under en bestämd tidsperiod enligt lag om vård av unga eller en lag om sluten vård. Steninge transitboende för ensamkommande flyktingbarn, Sigtuna, Sverige. De asylsökande barnen placeras på transitboendet direkt efter ankomsten till Sverige. Så fort som möjligt ska barnet anvisas vidare till en kommun som har fortsatt ansvar för barnet under tiden för asylprövningen. Utställningen visas på Norrköpings Stadsbibliotek under tiden 10/6 – 16/8.Vi har en viktig grej på gång
Konsten att förändra med bild
Sverige-Rumänien t&r
Fotoutställning med bilder av Roger Turesson/DN
9till5
Fotoelever tolkar "arbete"
Sharpeville
Sharpevillemassakern öppnade världens ögon för apartheid
Jag är Angelica!
Insamling av HBTQ-personers berättelser
Om utställningen
Jag är Angelica! är en installation som visas från den 16 mars fram till och med den 31 maj på Arbetets museum, plan 7. Installationen finns i Kuben i anslutning till fotoutställningen 100!. Den består av några bilder samt ljudklipp från intervjun med Angelica. Med installationen vill vi dels lyfta en berättelse inom ramen för vårt insamlingsprojekt, dels berätta hur vi arbetar på Arbetets museum med att samla in berättelser.Om vårt insamlingsarbete
Varje människas liv är värt att berätta. I arkivet på Arbetets museum finns ett rikt material med över 2 600 intervjuer, berättelser och fotodokumentationer. Intervjun med Angelica är en del i vår pågående insamling av livshistorier från äldre hbtq-personer. Det är berättelser som saknas på museer och i arkiv. Vårt insamlade material bevarar upplevelser av vardagsliv och arbete. Det används i forskning och för att gestalta människors liv i museets utställningar eller i publikationer. Kanske vill du själv berätta något eller känner en äldre hbtq-person som skulle vilja dela med sig? Läs gärna mer om insamlingsprojektet här. Insamlingen är även en del i projektet Unstraight perspectives som är ett samarbete med Unstraight museum. Fotograf (samtliga bilder på denna sida): Steve Warburton Bild nedan: Johanna Övling från Arbetets museum har intervjuat Angelica Löwdin. Inspelningen finns tillgänglig i utställningen.Här & Då
Jan Stenmark
Hejdå Järnridå!
25 år sedan kommunismens fall
Hembygd – Någonstans i Sverige
Hur ser unga på sin hembygd?
Bli ett energigeni
En utställning om energi
100!
Porträtt av hundraåringar
Den flytande staden
”Året är 2113. För människorna på Ark 17 och i de andra flytande städerna har dagen precis börjat...”
Face the Facts
Unga i fängelse berättar
Kris & Vision
Utställning om hur Norrköping blev den stad den är idag
You and me
Lettiska fotografen Inta Ruka ställer ut på Arbetets museum.
Framtidsland
Vår största satsning någonsin!
FRAMTIDSLAND – Sveriges bästa utställning!
Det är Forum för utställare som varje år utser "Årets utställning". 2014 var det Framtidsland som fick pris vid Riksförbundet Sveriges museers årsmöte i april. Det är medlemmarna i Forum för utställare som röstar fram vinnaren. Motiveringen lyder: Engagerande frågor i ett aktuellt ämne möter lekfull gestaltning. Utifrån ungdomars visioner inspireras besökaren till egna kreativa lösningar för ett hållbart samhälle. Med ett deltagande, starkt, metodutvecklat innehåll och en flexibel design har Arbetets museum skapat en konsekvent genomförd och inspirerande utställning. Samarbetsparter: ABF, Antonia Ax:son Johnssons Stiftelse för Miljö och Utveckling, EON, Forskningsrådet Formas, Stiftelsen Framtidens kultur, Institutet för framtidsstudier, Kulturbryggan, LO, LRF, Postkodlotteriets Kulturstiftelse, Sensus, Sparbanksstiftelsen Alfa, Stiftelsen SAF, Svenskt Näringsliv och TCO. Under 2017 uppdaterades delar av utställningen i samarbete med Globala Norrköping (Norrköpings kommun och biståndsmyndigheten Sida) samt Stadsodling Norrköping och Naturskyddsföreningen.Hurra för yttrandefriheten!
Med pennan som vapen