Arbetets museum deltar i EU-projektet Work With Sounds, som handlar om att samla in, bevara och tillgängliggöra utrotningshotade ljud från industrisamhället. Ljuden som spelas in kategoriseras och bevaras i en databas som delas av samtliga länder som ingår i EU-projektet. Men ett antal ljud finns även upplagda i Work With Sounds egen kanal på Youtube där ett något oväntat ljud toppar i visningsstatistiken.

– Tandläkarborren är det i särklass mest populära ljudet, det har visats över 13268 gånger. Sedan är det ett litet tapp till plats två på listan där tatueringsmaskinen ligger med 3356 visningar, berättar Torsten Nilsson, Arbetslivsintendent på Arbetets museum.

Youtubekanalen har främst manliga följare, hela 77% av besökarna i kanalen är män. Förutom den svenska publiken lockar kanalen många i USA, Tyskland, Storbritannien och Japan. Sedan kanalen öppnades har 44783 visningar av ljudfiler registrerats, en bra bit över förväntan.

– Det är roligt att så många är intresserade av ljud och projektet Work With Sounds och extra roligt är det när vi ser att ljuden kommer till användning på olika sätt. Ett exempel är musikproducenten Johan Holmberg som lagt in ljudet av stångjärnshammaren i Olofsfors i början av en låt.

Arbetet med att samla in ljud fortsätter till och med slutet av september i år. Målet är minst 600 ljud som alla ska finnas tillgängliga genom webbplatsen www.WorkWithSounds.eu.

Bilden: Torsten Nilsson har berättat om projektet Work With Sounds i många intervjuer med både svensk och internationell media. Bilden i denna artikel är från inspelningen till tv-programmet Sverige i SVT under hösten 2014.

Länkar:

Stångjärnshammaren | Johan Holmbergs låt | WorkWithSounds på Youtube | WorkWithSounds hemsida