Aktuella utställningar

När Luther blev viral

En utställning om Luther, demokratin och den massproducerade bilden

Det finns några genombrott vad gäller demokratiseringen av tillgång till bild och text som är revolutionerande. Dagens datorteknik som du tar del av just nu är ett exempel. Men i ett historiskt perspektiv, så är det boktryckarkonstens magiska kapacitet att duplicera både text och bild som hamnar i fokus. För inget sätt att kommunicera visuellt hade tidigare kunnat mäta sig i möjligheten att spridas över så stora geografiska områden och nå så många, såväl fattiga som rika. EWK-museets temautställning om Martin Luther lyfter fram hur han med hjälp av denna visuella revolution blev, med ett modernt ord, viral.  Inte enbart för att han skrev sina 95 teser eller ens för att han, som vissa säger, spikade upp sina förslag på Slottskyrkans port till allmän beskådan. Nej, utan för att han, med ett fåtal smarta drag, faktiskt nådde ut med sin idé till den stora massan. Under det sena 1400-talet och tidiga 1500-talet florerade en mängd satiriska, tryckta flygblad som kommenterade diverse maktobalanser i samhället. I dessa nidbilder var det oftast bara en bild eller en text som utgjorde budskapet. Detta blev Martin Luthers kommunikationskanal, där han med hjälp av två goda vänner år 1521 skapade den omvälvande pamfletten Passional Christi und Antichristi, där 13 dubbla bildpaneler, totalt 26 bilder, med vidhängande förklarade text satte Kristi liv och gärning i direkt motsats till påvens och den katolska kyrkans. Under bilderna av Kristus, citeras Bibeln, medan bilderna föreställande påven ofta åtföljs av text hämtad ur den kanoniska lagen. Kristus tvättar sina lärjungars fötter och kastar ut månglarna ur templet medan påven får sina fötter kyssta och skor sig på syndarnas vilja att köpa sig fria genom avlaten. Utställningen har producerats av Arbetets museum, Sensus och Svenska Kyrkan. Utställningen kommer att visas på Arbetets museum mellan 22 april 2017-24 september 2017 och går därefter på turné till flera olika platser i landet.
Bilden ovan: Flygblad från första årsdagen av Reformationen, 1518. Visar hur Luther skriver sina 95 teser på kyrkporten med en penna så lång att den både sticks igenom öronen på lejonet, dvs påven Leo X som lejon, och petar av påvetiaran på samma påve i sin mänskliga gestalt. Ger en bild av hur störd påven och katolska kyrkan blev av munken Luther och hans idéer om den reformerade kristna kyrkan. Bilder nedan fr.v.:
  1. Ett porträtt av Martin Luther av Lucas Cranach, 1520. Fotograferad av Paul T. McCain 2006. Bildkälla: Wiki Commons.
  2. Idag omges vi av hat, hot och direkta personangrepp på nätet. Men detta är inget nytt fenomen. Bilden visar ett flygblad som hämtat sin form från ett så kallat Scheltbrief, ett brev med en direkt förolämpning i text som ofta åtföljdes av en så kallas Schandbild, en nidbild. Dessa direkta förolämpningar skickades bland överheten under den här tiden. Påvevapnets nycklar är splittrade och i ena nyckeln hänger påven med sin tiara och i den andra hänger Judas. Båda kopplas samman genom penningpungen i mitten, Judas med sina silverpenningar, lönen för sitt förräderi mot Jesus och påven för att han skor sig på människors vilja till förlåtelse av sina synder genom avlaten.

Back up

Ett projekt med unga som stöttar unga

Dagligen ägnar ungdomarna i BACK UP sina hjärtan åt att finnas till för andra. Barn och ungdomar som på ett eller annat sätt saknar den livsmotivationen från samhället och/eller vännerna. Allt bygger på att skapa relationer, goda relationer. De etablerar en första kontakt i ungdomarnas egna miljöer, på skolgården, fritidsgården, klubben eller parkeringen, genom ett hej, en kram eller ett lyssnande öra. Men för att kunna hjälpa andra, som grupp, måste de börja med att nå ut till varandra. I tre år har fotograf Sara Johari fotograferat den emotionella bergochdalbana som deras arbete innebär. Ett sökande efter att få vara sig själva.

Om fotografen

Sara Johari examinerades från Nordens Fotoskola, Biskops Arnö, 2013 och har sedan dess arbetat som fotograf på Sydsvenskan, Norrköpings Tidningar och Trelleborgs Allehanda. Med Malmö som bas kombinerar hon nu frilansjobb med egna projekt såväl i Sverige som på andra breddgrader. Under sin praktik på Norrköpings Tidningar, 2012, kom hon i kontakt med BACK UP för första gången och har hållit dem varmt om hjärtat sen dess.

Visningar på olika språk under våren

Visningen pågår i 45 minuter. Samling i receptionen. Tisdag 11 april, kl 18.00: Spanska Tisdag 18 april, kl 18.00: Persiska Tisdag 25 april, kl 18.00: Serbiska Tisdag 2 maj, kl 18.00: Grekiska Tisdag 9 maj, kl 18.00: Arabiska Tisdag 16 maj, kl 18.00: Somaliska Tisdag 23 maj, kl 18.00: Franska Tisdag 30 maj, kl 18.00: Engelska

Richard Nixon

Presidenten som avgick

”Den 22 oktober 1968 bromsade Richard Nixons kampanjtåg in hos väljarna i den lilla staden Deshler, Ohio. När den republikanska presidentkandidaten vinkande kom ut ur sin vagn såg han en flicka hålla upp ett plakat: ’För oss samman igen’. Två veckor senare hade Richard M Nixon blivit USA:s president och kungjorde att hans uppgift skulle bli att ena nationen igen.”
Orden är Dieter Strands och kommer från reportageboken Ett år med Nixon (1969) som han och EWK gjorde efter att ha bevakat Richard Nixons första presidentkampanj 1968, då de följde presidentkandidatens väg genom Ohio ombord på kampanjtåget. Här berättar de om stämningen i Washington, om Svarta Pantrarna och de afroamerikanska medborgarnas kamp efter att Martin Luther King Jr. mördats och om Pentagon och Vietnamkriget. Dieter och EWK fortsatte att bevaka Nixon för Aftonbladets räkning, både under hans första presidentperiod och inför omvalet 1972. I en ny utställning i Galleriet på EWK-museet visas 12 originalbilder av EWK som är en närstudie av den enda av USA:s presidenter som själv valt att avgå. Detta efter skandalerna kring Watergate, olagliga bombningar i Vietnam och oärliga kampanjdonationer. Med dessa teckningar länkas vi till situationer idag, med Donald Trump vid makten.

Better Shelter

En del i utställningen Framtidsland

Nu visar vi Better Shelter - en ny del i vår stora utställning Framtidsland. Flyktingbostaden Better Shelter har skapats av svenska designers med syftet att utveckla ett tryggare och mer hållbart boende för människor i flyktingläger. Genom att visa ett Better Shelter på Arbetets museum vill vi uppmärksamma människor på flykt och hur vi genom ganska enkla medel kan göra mycket för att de ska få en drägligare tillvaro. Huset levereras på IKEA-vis i två platta paket som väger 80 kg vardera och kan monteras på cirka 4-6 timmar. UNHCR har i dagsläget beställt 30 000 hus, varav 15 000 redan finns på plats i bland annat Irak och Grekland. Ett hus är 17,5 m2 och är optimerat för en familj på fem personer. Husen är försedda med en solpanel som ger såväl lyse som möjlighet att ladda en mobiltelefon. Better Shelter är ett svenskt socialt företag, ägt av en svensk stiftelse och stöds av bland andra UNHCR och IKEA Foundation. Medarrangörer: Globala Norrköping, ett samarbete med Norrköpings kommun och biståndsmyndigheten Sida.

Valloner – arvet till svensk stålindustri

En gemensam historia

Under den industriella revolutionen och fram till 1908, var Vallonien den näst största ekonomiska regionen i världen. Kända för sin tekniska kunskap att hantera järnet var vallonska företag väl etablerade runt om i världen. Deras särskilda färdigheter efterfrågades redan under sextonhundratalet och det var då som vallonska smeder också kom till Sverige. Den höga kvaliteten på den svenska järnmalmen, i kombination med den kompetens de vallonska smederna hade med sig skapade en stor framgång för den svenska metallindustrin. Men den vallonska invandringen tog också med sig nya fenomen såsom semester, sjukfrånvaro för arbetarna, religionsfrihet och utbildning för barnen, något som kan ha påverkat grunden för demokratin i Sverige. Numera har nästan en miljon svenskar någon form av ursprung till Vallonien. Något som också lyfts fram i Sverige, men som är föga känd i Belgien. Samtidigt som den fortsatta framgången med den vallonska metallindustrin i Belgien är mindre känd i Sverige. Vi vill genom en konstnärlig, lekfull och utbildningsmässig utställning berätta om vår gemensamma industrihistoria och dess upptäckt och framsteg. Den integreras i samtiden utifrån ett historiskt material av digitaliserade arkiv, porträtt och industriella fotografier från Sverige och Vallonien. Utställningen kommer att belysa vår gemensamma historia och ansluta till våra respektive kulturarv. Den kommer även att ge besökarna en möjlighet till reflektioner av begreppet europeisk identitet, invandringens betydelse i ett land, effekterna av långsiktig integration, tidens gång med sin föränderliga och konstant element samt vikten av digital teknik som ett verktyg för att förmedla arvet från våra förfäder. Utställningen är producerad av Atelier de l’Imagier i samarbete och med finansiering av Wallonie-Bruxelles International.

Fånga energin!

Utställningsdel om energi i utställningen Framtidsland

Av alla viktiga frågor är kanske energifrågan den viktigaste att lösa för att kunna möjliggöra en hållbar framtid. Hur kan vi skapa ren och hållbar energiproduktion och samtidigt ställa om till en mer ansvarsfull energikonsumtion? Om vi ska behålla jorden som vi känner den behöver vi göra en helomvändning, från fossila bränslen till förnybar energi. Framtidens energiförsörjning är en komplex fråga, men i Fånga Energin! vill vi inspirera och visa på möjligheter till en hållbar energianvändning. Inte minst vill vi ge goda exempel från planetens viktigaste energikälla – Solen! Fånga energin! är producerad av Arbetets museum i samarbete med Naturskyddsföreningen. Den är en del av utställningen Framtidsland som invigdes den 17 maj 2014 på Arbetets museum. Framtidsland tar sikte på morgondagens arbets- och vardagsliv, tar tempen på vår nutid och visar vägar in i en framtid som tar klimathotet på allvar. Utställningen fungerar som en verktygslåda för en hållbar framtid – ekologiskt, ekonomiskt och socialt.

EWK-museet

En utställning om EWK - Sveriges mest kända politiska tecknare.

På EWK-museet finns en permanent utställning om Ewert Karlsson, mer känd under signaturen EWK. Han är en av Sveriges mest kända politiska tecknare och utställningen berättar om hans liv och arbete. På EWK-museet finns även ett galleri med nära 2000 av EWK:s teckningar. Här visas också tillfälliga temautställningar samt bilder av andra politiska tecknare.

Historien om Alva

Utställning om Alva som i 35 år arbetade i vår byggnad Strykjärnet.

Alva Carlsson arbetade som rullerska i Strykjärnet 1927-1962. Museets enda permanenta utställning handlar om rullerskan Alva Carlsson som arbetade 35 år i Strykjärnet. I det gamla trapphuset kan du följa berättelsen om husets historia och de människor som arbetat här. Starta på plan 7 och vandra nedåt.

Kris & Vision

Utställning om hur Norrköping blev den stad den är idag.

Kris & vision - Våga älska Norrköping! är en utställning om hur Norrköping blev den stad den är idag.  Norrköpings stad har genom historien upplevt både stora framgångar och svåra motgångar. Dessa upp- och nedgångar har präglat Norrköping och dess befolkning. Ur kriserna har man format nya visioner, men visionära projekt har också förvandlats till kriser. För att förstå vad staden är idag behöver man förstå dess historia. Vad kan vi lära oss av de kriser och visioner som varit och hur kommer de att se ut i framtiden? Utställningen är producerad i samarbete med Fastighets AB L E Lundberg, Henry Ståhl Fastigheter AB, Hyresbostäder i Norrköping AB.

Framtidsland

Vår största satsning någonsin!

Arbetets museums största satsning någonsin, Framtidsland, tar sikte på morgondagens arbets- och vardagsliv. Utställningen börjar i 1980-talet, tar tempen på vår nutid och visar vägar in i en framtid som tar klimathotet på allvar. Hur ska vi bo, äta, resa, arbeta, utbilda oss? Vad vill vi? Vad är hållbart? Vad kan du och jag göra? Utställningen är tänkt att vara en verktygslåda för en hållbar framtid, ekologiskt, ekonomiskt och socialt. I utställningen möter besökaren bland annat ett organkabinett med bland annat mänskliga reservdelar och konstgjorda foster. I en boendeteater kan man skapa och plåta sitt eget familjeliv och i avdelningen om framtidens jobb är entreprenören Antonia Ax:son Johnson en av flera visionärer som ger ungdomarna råd. Till grund för utställningen ligger rundabordssamtal mellan forskare och ungdomar om tänkbara framtidsscenarier. Konstnärer har utgått från samtalen när de gestaltat utställningen. Samtalen mellan forskare och ungdomar kan besökarna lyssna på, bland annat via en talande tomat och en babblande hamburgare. En särskild turnéutställning Framtidsland ungdom visas på de orter där ungdomar medverkat; Falun, Kristianstad och Örebro. Ungdomar även från Linköping/Norrköping har deltagit. Vårt mål är att just ungdomar ska se utställningen och lämna museet med en känsla av framtidsoptimistism. Framtidsland beräknas stå i minst fem år men uppdateras efter hand.

FRAMTIDSLAND - Sveriges bästa utställning!

Det är Forum för utställare som varje år utser "Årets utställning". 2014 var det Framtidsland som fick pris vid Riksförbundet Sveriges museers årsmöte i april. Det är medlemmarna i Forum för utställare som röstar fram vinnaren. Motiveringen lyder: Engagerande frågor i ett aktuellt ämne möter lekfull gestaltning. Utifrån ungdomars visioner inspireras besökaren till egna kreativa lösningar för ett hållbart samhälle. Med ett deltagande, starkt, metodutvecklat innehåll och en flexibel design har Arbetets museum skapat en konsekvent genomförd och inspirerande utställning.