Aktuella utställningar

Fragment och helhet

Hur kan ny arkitektur fånga upp och förnya specifika och särpräglade karaktärsdrag i en stad?

Utställningen Fragment och helhet är resultatet av studentarbeten som genomförts av arkitektelever vid Kungliga Tekniska Högskolan. Eleverna har identifierat ett antal platser i Norrköpings industrilandskap som sammanfört olika byggnadsdelar - fragment - med olika uttryck som tillsammans skapar en fungerande helhet. Eleverna har också skapat egna förslag på hur området kan utvecklas vidare. Fragment och helhet visar projekt från STUDIO 7, Arkitekturskolan KTH. Projektet består av sjutton olika försök att möta det existerande med det nya. Bildmaterial och skisser illustrerar elevernas visioner. Målet har varit att skapa en fungerande helhet som för samman allt det som staden är till för: ett verkligt, rikt stadsliv. I Norrköping förs stadens ursprung och minne samman med nya lager av verksamheter. Topografin och strömmen har gett själva uppkomsten till infrastrukturen, vattenkraften, industrierna, vilka påverkat gator, gränder, stränder och byggnader till en unik och sammansatt stadsmassa. Utställningen visar elevernas val av specifika och typiska karaktärer i Norrköpings industristad som beskriver hur studenterna uppfattat Norrköpings unika rumslighet och stadskaraktär i just denna del. Eleverna valde mellan tre platser, alla med direkt anknytning till vattenkraften: själva kraftverket i Kv Oron 7, utloppet i Kv Kroken 13 och det gamla fängelset med inloppet. Uppdraget var att rita nya bostäder i kombination med en teater, stor eller liten, och valfria kompletterande funktioner; café, butik, verkstad, kontor, förskola, etc.
Studio 7 leds av Elizabeth Hatz och Peter Lynch. Elever: Arjuna Benson, Johan Bärnström, Josefin Borg, Chen Qi, Du Han, Emma Ekman, Adnan Gacanin, Faiza Hussain, Gabriella Jakobsson, Hedda Jernæss, Daniel Elis Karlsson, Hwang Kisoo, Xiao Lu, Pontus Restadh, Elsa Sjögren, Åse Skaldeman, Mateusz Szpotowicz.

Art ‘n Stuff

Hoppfullt skapande!

Hoppfullt skapande för barn 3-10 år

Konstnärsparet Merja Puustinen och Andy Best har tillsammans skapat en lustfylld utställning med fokus på kreativitet, lek och intellektuell stimulans. Genom fantasieggande hoppskulpturer kan besökaren välja att antingen beskåda eller att själv delta och utmana sina sinnen genom lek och skratt tillsammans med andra. En annan del av utställningen består av en kreativ vägg där våra besökare inbjuds att bidra med sitt eget alster, utifrån sin egen energi och fantasi, intill konstnärernas egna och de andra besökarnas. På detta sätt blir alla delaktiga i en skapandeprocess som är konstant pågående och föränderlig – med egna konstverk som färgas av våra olika livserfarenheter, de vi är och den plats vi kommer från. Under visningstiden inryms vår Kreativa verkstad i utställningen på våning 2. Här skapar vi tillsammans efter att vi lekt i hoppskulpturerna och målat på väggen.

om konstnärerna

Merja Puustinen och Andy Best är gifta och bor i Esbo, Finland. De har arbetat tillsammans sedan 1992 och har fått stor uppmärksamhet genom sina utställningar såväl i Finland som internationellt. Merja Puustinen är forskare och doktorsstuderande i konst och kulturvetenskap vid Konstuniversitetet i Helsingfors. Andy Best föreläser inom skulptering och är doktorsstuderande inom mediakonst vid Aalto universitet. Utställningen Art ‘n Stuff visas på Arbetets museum den 27 maj 2017-20 augusti 2017. Det finns en hel del som är bra att veta inför ert besök i utställningen:

BEGRÄNSAT INSLÄPP

Eftersom utställningen Art n’ Stuff bjuder på ett pedagogiskt upplägg tillsammans med personal från museet gäller följande:
  • Åldersgräns: Barn 3-10 år i vuxet sällskap
  • Antal barn: Vi tar emot max 10 barn per grupp
  • Insläpp: Vi släpper in en ny grupp varje hel- och halvtimme, vardagar och helger, mellan kl 12-16.
  • Anmälan: Museets personal delar ut biljetter till deltagare som anmäler sig i receptionen.
  • Förskolor och grupper: För förskolor och andra större grupper (max 10 barn) går det bra att boka in förmiddagsvisningar under augusti månad. Bokning sker då via denna länk. För kontakt eller andra önskemål hänvisar vi till museets pedagoger via pedagogik@arbetetsmuseum.se eller via telefon 011 - 23 17 52. 

ATT TÄNKA PÅ

  • Väntetid kan komma att inträffa!
  • Inga vassa föremål: Skor, eller kläder med vassa/hårda detaljer, får ej användas i utställningen (skoförvaring och avhängningsmöjligheter finns i anknytning till utställningen)
  • Barnvagnar: Barnvagnsparkering finns på våning 1 (Laxholmskällaren)
  • Matsäcksrum: Matsäcks äts ej i utställningarna – besök gärna vårt matsäcksrum på våning 1 (Laxholmskällaren)
  • Toaletter: Finns på våning 2 i anknytning med Café Strykjärnet, samt på våning 1 (Laxholmskällaren)
  • Stängda dagar: Museet har stängt midsommarafton och midsommardagen (23-24 Juni)
OBS! Vi vill att det ska vara lustfyllt för barn att besöka oss, men tänk på att museet inte är en lekplats. Med museets personal har barn och vuxna möjlighet att utforska utställningen och sin egen kreativitet tillsammans. Personalen har rätt att avvisa alla som äventyrar andras säkerhet eller ej följer våra regler.

När Luther blev viral

En utställning om Luther, demokratin och den massproducerade bilden

Det finns några genombrott vad gäller demokratiseringen av tillgång till bild och text som är revolutionerande. Dagens datorteknik som du tar del av just nu är ett exempel. Men i ett historiskt perspektiv, så är det boktryckarkonstens magiska kapacitet att duplicera både text och bild som hamnar i fokus. För inget sätt att kommunicera visuellt hade tidigare kunnat mäta sig i möjligheten att spridas över så stora geografiska områden och nå så många, såväl fattiga som rika. EWK-museets temautställning om Martin Luther lyfter fram hur han med hjälp av denna visuella revolution blev, med ett modernt ord, viral.  Inte enbart för att han skrev sina 95 teser eller ens för att han, som vissa säger, spikade upp sina förslag på Slottskyrkans port till allmän beskådan. Nej, utan för att han, med ett fåtal smarta drag, faktiskt nådde ut med sin idé till den stora massan. Under det sena 1400-talet och tidiga 1500-talet florerade en mängd satiriska, tryckta flygblad som kommenterade diverse maktobalanser i samhället. I dessa nidbilder var det oftast bara en bild eller en text som utgjorde budskapet. Detta blev Martin Luthers kommunikationskanal, där han med hjälp av två goda vänner år 1521 skapade den omvälvande pamfletten Passional Christi und Antichristi, där 13 dubbla bildpaneler, totalt 26 bilder, med vidhängande förklarade text satte Kristi liv och gärning i direkt motsats till påvens och den katolska kyrkans. Under bilderna av Kristus, citeras Bibeln, medan bilderna föreställande påven ofta åtföljs av text hämtad ur den kanoniska lagen. Kristus tvättar sina lärjungars fötter och kastar ut månglarna ur templet medan påven får sina fötter kyssta och skor sig på syndarnas vilja att köpa sig fria genom avlaten. Utställningen har producerats av Arbetets museum, Sensus och Svenska Kyrkan. Utställningen kommer att visas på Arbetets museum mellan 22 april 2017-24 september 2017 och går därefter på turné till flera olika platser i landet.
Bilden ovan: Flygblad från första årsdagen av Reformationen, 1518. Visar hur Luther skriver sina 95 teser på kyrkporten med en penna så lång att den både sticks igenom öronen på lejonet, dvs påven Leo X som lejon, och petar av påvetiaran på samma påve i sin mänskliga gestalt. Ger en bild av hur störd påven och katolska kyrkan blev av munken Luther och hans idéer om den reformerade kristna kyrkan. Bilder nedan fr.v.:
  1. Ett porträtt av Martin Luther av Lucas Cranach, 1520. Fotograferad av Paul T. McCain 2006. Bildkälla: Wiki Commons.
  2. Idag omges vi av hat, hot och direkta personangrepp på nätet. Men detta är inget nytt fenomen. Bilden visar ett flygblad som hämtat sin form från ett så kallat Scheltbrief, ett brev med en direkt förolämpning i text som ofta åtföljdes av en så kallas Schandbild, en nidbild. Dessa direkta förolämpningar skickades bland överheten under den här tiden. Påvevapnets nycklar är splittrade och i ena nyckeln hänger påven med sin tiara och i den andra hänger Judas. Båda kopplas samman genom penningpungen i mitten, Judas med sina silverpenningar, lönen för sitt förräderi mot Jesus och påven för att han skor sig på människors vilja till förlåtelse av sina synder genom avlaten.

African catwalk

En färgstark utställning om den afrikanska modebranschen

Den prisbelönte fotografen Per-Anders Pettersson visar en ny, vibrerande och färgstark sida av den afrikanska kontinenten i utställningen “African Catwalk”, där han undersöker den snabbt växande modebranschen i Afrika.
 Fotografierna, som tagits i 15 länder runt om i Afrika under åren 2010 -2015, utmanar stereotyper av afrikansk mode och de konfronterar även den gängse bilden av Afrika som en krigshärjad kontinent med fattigdom, sjukdomar och etniska konflikter. På Arbetets museum visas en utökad version av utställningen, med ytterligare 16 bilder i storformat. Per-Anders Pettersson (f.1967) är en svenskt fotograf baserad i Kapstaden, Sydafrika. Under sin 30 år långa karriär har han bevakat en lång rad internationella nyhetshändelser och han har arbetat i över trettio afrikanska länder. Hans bilder har vunnit en lång rad priser och utmärkelser, bland annat World Press Photo, NPPA och Unicef Photo of the Year. Per-Anders var också en av pristagarna av Arbetets museums Dokumentärfotopris 2015, det kan du läsa mer om här. Han har haft flera separatutställningar i såväl Sverige som internationellt. Hans första bok “Rainbow Transit”, en bok om Sydafrika i demokrati, publicerades 2013. Boken “African Catwalk” utkom i juni 2016. Utställningen består av ett femtiotal fotografier om den afrikanska modebranschen och den köpstarka medelklass som etablerat sig i flera afrikanska länder.

Richard Nixon

Presidenten som avgick

”Den 22 oktober 1968 bromsade Richard Nixons kampanjtåg in hos väljarna i den lilla staden Deshler, Ohio. När den republikanska presidentkandidaten vinkande kom ut ur sin vagn såg han en flicka hålla upp ett plakat: ’För oss samman igen’. Två veckor senare hade Richard M Nixon blivit USA:s president och kungjorde att hans uppgift skulle bli att ena nationen igen.”
Orden är Dieter Strands och kommer från reportageboken Ett år med Nixon (1969) som han och EWK gjorde efter att ha bevakat Richard Nixons första presidentkampanj 1968, då de följde presidentkandidatens väg genom Ohio ombord på kampanjtåget. Här berättar de om stämningen i Washington, om Svarta Pantrarna och de afroamerikanska medborgarnas kamp efter att Martin Luther King Jr. mördats och om Pentagon och Vietnamkriget. Dieter och EWK fortsatte att bevaka Nixon för Aftonbladets räkning, både under hans första presidentperiod och inför omvalet 1972. I en ny utställning i Galleriet på EWK-museet visas 12 originalbilder av EWK som är en närstudie av den enda av USA:s presidenter som själv valt att avgå. Detta efter skandalerna kring Watergate, olagliga bombningar i Vietnam och oärliga kampanjdonationer. Med dessa teckningar länkas vi till situationer idag, med Donald Trump vid makten.

Better Shelter

En del i utställningen Framtidsland

Nu visar vi Better Shelter - en ny del i vår stora utställning Framtidsland. Flyktingbostaden Better Shelter har skapats av svenska designers med syftet att utveckla ett tryggare och mer hållbart boende för människor i flyktingläger. Genom att visa ett Better Shelter på Arbetets museum vill vi uppmärksamma människor på flykt och hur vi genom ganska enkla medel kan göra mycket för att de ska få en drägligare tillvaro. Huset levereras på IKEA-vis i två platta paket som väger 80 kg vardera och kan monteras på cirka 4-6 timmar. UNHCR har i dagsläget beställt 30 000 hus, varav 15 000 redan finns på plats i bland annat Irak och Grekland. Ett hus är 17,5 m2 och är optimerat för en familj på fem personer. Husen är försedda med en solpanel som ger såväl lyse som möjlighet att ladda en mobiltelefon. Better Shelter är ett svenskt socialt företag, ägt av en svensk stiftelse och stöds av bland andra UNHCR och IKEA Foundation. Medarrangörer: Globala Norrköping, ett samarbete med Norrköpings kommun och biståndsmyndigheten Sida.

Fånga energin!

Utställningsdel om energi i utställningen Framtidsland

Av alla viktiga frågor är kanske energifrågan den viktigaste att lösa för att kunna möjliggöra en hållbar framtid. Hur kan vi skapa ren och hållbar energiproduktion och samtidigt ställa om till en mer ansvarsfull energikonsumtion? Om vi ska behålla jorden som vi känner den behöver vi göra en helomvändning, från fossila bränslen till förnybar energi. Framtidens energiförsörjning är en komplex fråga, men i Fånga Energin! vill vi inspirera och visa på möjligheter till en hållbar energianvändning. Inte minst vill vi ge goda exempel från planetens viktigaste energikälla – Solen! Fånga energin! är producerad av Arbetets museum i samarbete med Naturskyddsföreningen. Den är en del av utställningen Framtidsland som invigdes den 17 maj 2014 på Arbetets museum. Framtidsland tar sikte på morgondagens arbets- och vardagsliv, tar tempen på vår nutid och visar vägar in i en framtid som tar klimathotet på allvar. Utställningen fungerar som en verktygslåda för en hållbar framtid – ekologiskt, ekonomiskt och socialt.

EWK-museet

En utställning om EWK - Sveriges mest kända politiska tecknare.

På EWK-museet finns en permanent utställning om Ewert Karlsson, mer känd under signaturen EWK. Han är en av Sveriges mest kända politiska tecknare och utställningen berättar om hans liv och arbete. På EWK-museet finns även ett galleri med nära 2000 av EWK:s teckningar. Här visas också tillfälliga temautställningar samt bilder av andra politiska tecknare.

Historien om Alva

Utställning om Alva som i 35 år arbetade i vår byggnad Strykjärnet.

Alva Carlsson arbetade som rullerska i Strykjärnet 1927-1962. Museets enda permanenta utställning handlar om rullerskan Alva Carlsson som arbetade 35 år i Strykjärnet. I det gamla trapphuset kan du följa berättelsen om husets historia och de människor som arbetat här. Starta på plan 7 och vandra nedåt.

Framtidsland

Vår största satsning någonsin!

Arbetets museums största satsning någonsin, Framtidsland, tar sikte på morgondagens arbets- och vardagsliv. Utställningen börjar i 1980-talet, tar tempen på vår nutid och visar vägar in i en framtid som tar klimathotet på allvar. Hur ska vi bo, äta, resa, arbeta, utbilda oss? Vad vill vi? Vad är hållbart? Vad kan du och jag göra? Utställningen är tänkt att vara en verktygslåda för en hållbar framtid, ekologiskt, ekonomiskt och socialt. I utställningen möter besökaren bland annat ett organkabinett med bland annat mänskliga reservdelar och konstgjorda foster. I en boendeteater kan man skapa och plåta sitt eget familjeliv och i avdelningen om framtidens jobb är entreprenören Antonia Ax:son Johnson en av flera visionärer som ger ungdomarna råd. Till grund för utställningen ligger rundabordssamtal mellan forskare och ungdomar om tänkbara framtidsscenarier. Konstnärer har utgått från samtalen när de gestaltat utställningen. Samtalen mellan forskare och ungdomar kan besökarna lyssna på, bland annat via en talande tomat och en babblande hamburgare. En särskild turnéutställning Framtidsland ungdom visas på de orter där ungdomar medverkat; Falun, Kristianstad och Örebro. Ungdomar även från Linköping/Norrköping har deltagit. Vårt mål är att just ungdomar ska se utställningen och lämna museet med en känsla av framtidsoptimistism. Framtidsland beräknas stå i minst fem år men uppdateras efter hand.

FRAMTIDSLAND - Sveriges bästa utställning!

Det är Forum för utställare som varje år utser "Årets utställning". 2014 var det Framtidsland som fick pris vid Riksförbundet Sveriges museers årsmöte i april. Det är medlemmarna i Forum för utställare som röstar fram vinnaren. Motiveringen lyder: Engagerande frågor i ett aktuellt ämne möter lekfull gestaltning. Utifrån ungdomars visioner inspireras besökaren till egna kreativa lösningar för ett hållbart samhälle. Med ett deltagande, starkt, metodutvecklat innehåll och en flexibel design har Arbetets museum skapat en konsekvent genomförd och inspirerande utställning.